Dakota λοιπόν! Ο γνωστός χαρακτηρισμός αυτού του αεροπλάνου.
Το "Dakota" υπήρξε αδιαμφισβήτητα το πιο ιστορικό αεροσκάφος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και το πιο διάσημο στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος όλου του κόσμου.
Πρόκειται για ένα στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος, Αμερικανικής κατασκευής, που προήλθε από το πολιτικό Douglas DC-3 με κάποιες διαμορφώσεις (όπως, καθίσματα κατα μήκος των τοίχων, ισχυρότερη οροφή, προσθήκη μεγάλων θυρών φόρτωσης, πιο ισχυροί κινητήρες και πολλά ακόμη). Η εμφάνισή του έγινε κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, αφού αποτέλεσε επιλογή πολλών χωρών για τη μεταφορά στρατιωτών, στρατιωτικού υλικού, φορτίου και τραυματιών.
Κατασκευάστηκαν 10.692 τέτοια αεροσκάφη (!!!).
Τα C-47 στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (H.A.F.)
Η τότε Ελληνική Βασιλική Αεροπορία (ΕΒΑ), ξεκίνησε να παραλαμβάνει το 1947 αεροσκάφη C-47 (κυρίως έκδοσης C-47D) απο την USAF και την RAF. Συνολικά, η Ελλάδα παρέλαβε 88 C-47D τα οποία τοποθετήθηκαν στην 355 και 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών στην Ελευσίνα. Η χρήση τους ήταν κυρίως ως βομβαρδιστικά και μεταφορικά αεροσκάφη. Χρησιμοποιήθηκαν σε πολλές πολεμικές αποστολές, σε μεταφορές προσωπικού, φορτίου, αιχμαλώτων και τραυματιών καταγράφοντας χιλιάδες ώρες πτήσης.
Σήμερα, 3 αεροσκάφη εξακολουθούν να βρίσκονται σε πτητική κατάσταση (αλλά όχι σε υπηρεσιακή λειτουργία) και υπηρετούν στο 3551 Σμήνος Τακτικών Μεταφορών «Άτλας», στην Θεσσαλονίκη. Το ένα από τα τρία εναπομείναντα C-47D, με αριθμό 92622, φέρει το όνομα «Ποσειδών» και είχε συμμετάσχει στις επιχειρήσεις της Κορέας. Στις 11 Νοεμβρίου 2006 πραγματοποιήθηκε με το «Ποσειδών» επετειακή πτήση βετεράνων της Κορέας.
Οι "Ντακότες" της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, ήταν έκδοσης C-47D. Τα C-47D είχαν πλήρωμα 2 ατόμων, κινητήρες Pratt & Whitney R-1830s, εκπέτασμα 31,6 μέτρα, μήκος 21,5 μέτρα, μέγιστη ταχύτητα 410 km/h και ύψος πλεύσης στα 24.000 ft.
Συγκρίνοντας τα χαρακτηριστικά του C-47D με αυτά του "απλού" C-47 που ακολουθούν παρακάτω, θα διαπιστώσουμε πως η έκδοση C-47D ήταν μια αναβαθμισμένη έκδοση του C-47.
Τα C-47D επιχειρούσαν από την 113 ΠM στην Θεσσαλονίκη, ανήκοντας στο 3551 Σμήνος Τακτικών Μεταφορών "Άτλας". Με την παραλαβή των C-27J Spartan οι ένδοξες "Ντακότες" αποσύρθηκαν οριστικά από την ενεργό δράση. Τα αεροσκάφη έφεραν τετράχρωμη παραλλαγή τύπου "Βιετνάμ".
Άς δούμε τώρα τα χαρακτηριστικά αυτού του αεροσκάφους
Απαιτεί πλήρωμα 3 ατόμων (2 χειριστές και 1 ραδιοναυτίλος) και είναι δικινητήριο. Μέχρι και το 1970, το πλήρωμα των C-47 ήταν 4μελές (2 χειριστές, 1 ναυτίλος και 1 ασυρματιστής).
Έχει μήκος 19,43 μέτρα, εκπέτασμα 29,11 μέτρα, ύψος 5,18 μέτρα και πτερυγική επιφάνεια 91,70 m².
Το μέγιστο βάρος απογείωσης (MTOW) ανέρχεται στα 14.000 kg ενώ άδειο ζυγίζει 8.225 kg.
Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται στα 2.700 kg ή σε 28 πλήρως οπλισμένους στρατιώτες.
Όσον αφορά τις επιδόσεις του, η μέγιστη ταχύτητα ανέρχεται στα 360 km/h και ταχύτητα πλεύσης στα 258 km/h, αυτονομία 2.600 km και μέγιστο ύψος πλεύσης τα 8.050 μέτρα.
Η ισχύς του ανέρχεται στα 1.200 shp για κάθε κινητήρα και πηγάζει απο τους δύο Pratt & Whitney R-1830-90C "Twin Wasp".
Όσον αφορά τον κινητήρα Pratt & Whitney R-1830-90C "Twin Wasp", είναι ένας εμβολοφόρος two-row radial διάταξης αερόψυκτος κινητήρας με 14 κυλίνδρους. Κάθε κύλινδρος έχει διάμετρο (Bore, B) 140 mm και διαδρομή (Stroke, S) 140 mm. Ο κυβισμός του, ανέρχεται στα 1829,4 in³ (29,978 lt = 29978 cc). Σε κάθε κύλινδρο, αντιστοιχούν 2 βαλβίδες επικεφαλής. Η ισχύς του, ανέρχεται στα 1200 shp στις 2700 RPM για την απογείωση και σε 700 shp στις 2325 RPM για πλεύση στα 4000 μέτρα. Ο λόγος συμπίεσης ανέρχεται στα 6,7:1. Η κατανάλωσή του κυμαίνεται στα: 0.49 lb/(hp•h)
Η τιμή ενός C-47 υπολογίζεται περίπου στα 138.000 USD.
Βιβλιογραφία: 1) https://el.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain
2) http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2010/2/12/78554.jpg
3) http://www.ellinikos-stratos.com/aeroporia/c-47.asp
4) http://www.skamas.gr/psoipa/alboum/c-47/startup.html
5) https://www.google.gr/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjU-7fH2cHSAhWCJhoKHSUhA-kQjB0IBg&url=http%3A%2F%2Faircraftnut.blogspot.com%2F2014%2F05%2Fdouglas-c-47-dakotas-skytrains-in.html&psig=AFQjCNE2YqgtGQdj1yYZil8DDpY1HMWm9g&ust=1488883531170559
6) https://www.google.gr/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiWlr2-2sHSAhUJPRoKHQD-BpYQjB0IBg&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Favienglishacad%2Fdouglas-dakota-dc-3%2F&bvm=bv.148747831,d.d24&psig=AFQjCNFkoI_w6Qbwixa7Ym52tMTyptt4uw&ust=1488880541760772
7) http://s249.photobucket.com/user/ikalimnos/media/IMG_8004.jpg.html
8) https://www.google.gr/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiY5pvf28HSAhWEcBoKHdhoAWMQjB0IBg&url=http%3A%2F%2Fwww.warbirdsonline.com.au%2F2016%2F01%2F04%2Fdouglas-dakota-c-47a-update-dec-2015%2F&bvm=bv.148747831,d.d2s&psig=AFQjCNGfVWd7-OnD50mb1WyXZBNd9nwvpA&ust=1488884094889649
9) https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-1830_Twin_Wasp
10) http://www.ellinikos-stratos.com/leksiko_2.asp?bk=%CE%9D%CF%84%CE%B1%CE%BA%CF%8C%CF%84%CE%B1
Το "Dakota" υπήρξε αδιαμφισβήτητα το πιο ιστορικό αεροσκάφος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και το πιο διάσημο στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος όλου του κόσμου.
Πρόκειται για ένα στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος, Αμερικανικής κατασκευής, που προήλθε από το πολιτικό Douglas DC-3 με κάποιες διαμορφώσεις (όπως, καθίσματα κατα μήκος των τοίχων, ισχυρότερη οροφή, προσθήκη μεγάλων θυρών φόρτωσης, πιο ισχυροί κινητήρες και πολλά ακόμη). Η εμφάνισή του έγινε κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, αφού αποτέλεσε επιλογή πολλών χωρών για τη μεταφορά στρατιωτών, στρατιωτικού υλικού, φορτίου και τραυματιών.
Κατασκευάστηκαν 10.692 τέτοια αεροσκάφη (!!!).
Ένα απο τα "Dakota" της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας |
Πως προήλθε ο χαρακτηρισμός "Dakota" και τι σημαίνει;
Τον χαρακτηρισμό "Dakota" τον έδωσε η Βρετανική Αεροπορία (RAF) για τα C-47 που είχε στην υπηρεσία της. Ποιός φανταζοταν τότε, οτι αυτός ο χαρακτηρισμός θα γινόταν γνωστός σε όλο το κόσμο ;
Όμως τι σημαίνει η λέξη "Dakota";
- Αποτελεί λέξη της στρατιωτικής αργκώ και έχει τους εξής ορισμούς: μη μάχιμος, αργοκίνητος, τεμπέλης και πολλές ακόμη τέτοιες έννοιες.
Ποιές ήταν οι χρήσεις του αεροσκάφους αυτού ;
Το C-47 συμμετείχε σε πολλές μάχες και με πολλές ιδιότητες.
Η Βρετανία πρώτη χρησιμοποίησε τα "Ντακότα" για να ρίξει μια ταξιαρχία αλεξιπτωτιστών στη Βόρεια Αφρική το Νοέμβριο 1942.
Η Αμερική το χρησιμοποίησε για δικές της υποθέσεις και οι σύμμαχοί της για να αντιμετωπίσουν τον Ιαπωνικό στρατό. Επίσης οι Αμερικανικές Δυνάμεις μετέφεραν εφόδια με το C-47 σε όλη τη διάρκεια του πολέμου στην Νοτιοανατολική Ασία. Οι πτήσεις που γίνονταν από την Ινδία στην Κίνα περνώντας τα Ιμαλάια (πέρασμα στο οποίο οι πιλότοι της εποχής έδωσαν το όνομα «Η Καμπούρα- The Hump») έμειναν στην ιστορία, για τα τότε αεροπορικά δρώμενα! Με τις πτήσεις αυτές, οι πιλότοι απέκτησαν σπουδαία εμπειρία που απαιτήθηκε στην Αερογέφυρα του Βερολίνου, στην οποία το C-47 έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο.
Τώρα στην Ευρώπη, χρησιμοποιήθηκε η έκδοση C-53 Skytrooper του C-47 κυρίως για ρίψης αλεξιπτωτιστών και έλξης στρατιωτικών ανεμοπλάνων.
Μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το Αμερικανικό Ναυτικό μετέτρεψε κάποια απο τα αρχικά C-47 στην ναυτική έκδοση R4D-8.
Με το πέρας του χρόνου, ξεκίνησε σταδιακά η αντικατάσταση των C-47 απο τα C-54 Skymaster.
Όμως, η Αμερικανική Αεροπορία (USAF) συνέχισε να χρησιμοποιεί τα C-47 και μετέπειτα, σε διάφορες αποστολές της όπως για παράδειγμα στο Πόλεμο του Βιετνάμ. Κατά τη διάρκεια μεταξύ του 1940 και 1950, τα C-47 χρησιμοποιήθηκαν απο την Καναδική Αεροπορία σε αποστολές έρευνας και διάσωσης. Τέλος, τα C-47 έλαβαν μέρος και στο Πόλεμο της Κορέας.
Τα C-47 στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία (H.A.F.)
Η τότε Ελληνική Βασιλική Αεροπορία (ΕΒΑ), ξεκίνησε να παραλαμβάνει το 1947 αεροσκάφη C-47 (κυρίως έκδοσης C-47D) απο την USAF και την RAF. Συνολικά, η Ελλάδα παρέλαβε 88 C-47D τα οποία τοποθετήθηκαν στην 355 και 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών στην Ελευσίνα. Η χρήση τους ήταν κυρίως ως βομβαρδιστικά και μεταφορικά αεροσκάφη. Χρησιμοποιήθηκαν σε πολλές πολεμικές αποστολές, σε μεταφορές προσωπικού, φορτίου, αιχμαλώτων και τραυματιών καταγράφοντας χιλιάδες ώρες πτήσης.
Σήμερα, 3 αεροσκάφη εξακολουθούν να βρίσκονται σε πτητική κατάσταση (αλλά όχι σε υπηρεσιακή λειτουργία) και υπηρετούν στο 3551 Σμήνος Τακτικών Μεταφορών «Άτλας», στην Θεσσαλονίκη. Το ένα από τα τρία εναπομείναντα C-47D, με αριθμό 92622, φέρει το όνομα «Ποσειδών» και είχε συμμετάσχει στις επιχειρήσεις της Κορέας. Στις 11 Νοεμβρίου 2006 πραγματοποιήθηκε με το «Ποσειδών» επετειακή πτήση βετεράνων της Κορέας.
Οι "Ντακότες" της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, ήταν έκδοσης C-47D. Τα C-47D είχαν πλήρωμα 2 ατόμων, κινητήρες Pratt & Whitney R-1830s, εκπέτασμα 31,6 μέτρα, μήκος 21,5 μέτρα, μέγιστη ταχύτητα 410 km/h και ύψος πλεύσης στα 24.000 ft.
Συγκρίνοντας τα χαρακτηριστικά του C-47D με αυτά του "απλού" C-47 που ακολουθούν παρακάτω, θα διαπιστώσουμε πως η έκδοση C-47D ήταν μια αναβαθμισμένη έκδοση του C-47.
Τα C-47D επιχειρούσαν από την 113 ΠM στην Θεσσαλονίκη, ανήκοντας στο 3551 Σμήνος Τακτικών Μεταφορών "Άτλας". Με την παραλαβή των C-27J Spartan οι ένδοξες "Ντακότες" αποσύρθηκαν οριστικά από την ενεργό δράση. Τα αεροσκάφη έφεραν τετράχρωμη παραλλαγή τύπου "Βιετνάμ".
Το cockpit απο ένα C-47D της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας |
Άς δούμε τώρα τα χαρακτηριστικά αυτού του αεροσκάφους
Απαιτεί πλήρωμα 3 ατόμων (2 χειριστές και 1 ραδιοναυτίλος) και είναι δικινητήριο. Μέχρι και το 1970, το πλήρωμα των C-47 ήταν 4μελές (2 χειριστές, 1 ναυτίλος και 1 ασυρματιστής).
Έχει μήκος 19,43 μέτρα, εκπέτασμα 29,11 μέτρα, ύψος 5,18 μέτρα και πτερυγική επιφάνεια 91,70 m².
Το μέγιστο βάρος απογείωσης (MTOW) ανέρχεται στα 14.000 kg ενώ άδειο ζυγίζει 8.225 kg.
Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται στα 2.700 kg ή σε 28 πλήρως οπλισμένους στρατιώτες.
Όσον αφορά τις επιδόσεις του, η μέγιστη ταχύτητα ανέρχεται στα 360 km/h και ταχύτητα πλεύσης στα 258 km/h, αυτονομία 2.600 km και μέγιστο ύψος πλεύσης τα 8.050 μέτρα.
Η ισχύς του ανέρχεται στα 1.200 shp για κάθε κινητήρα και πηγάζει απο τους δύο Pratt & Whitney R-1830-90C "Twin Wasp".
Όσον αφορά τον κινητήρα Pratt & Whitney R-1830-90C "Twin Wasp", είναι ένας εμβολοφόρος two-row radial διάταξης αερόψυκτος κινητήρας με 14 κυλίνδρους. Κάθε κύλινδρος έχει διάμετρο (Bore, B) 140 mm και διαδρομή (Stroke, S) 140 mm. Ο κυβισμός του, ανέρχεται στα 1829,4 in³ (29,978 lt = 29978 cc). Σε κάθε κύλινδρο, αντιστοιχούν 2 βαλβίδες επικεφαλής. Η ισχύς του, ανέρχεται στα 1200 shp στις 2700 RPM για την απογείωση και σε 700 shp στις 2325 RPM για πλεύση στα 4000 μέτρα. Ο λόγος συμπίεσης ανέρχεται στα 6,7:1. Η κατανάλωσή του κυμαίνεται στα: 0.49 lb/(hp•h)
Η τιμή ενός C-47 υπολογίζεται περίπου στα 138.000 USD.
Βιβλιογραφία: 1) https://el.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain
2) http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2010/2/12/78554.jpg
3) http://www.ellinikos-stratos.com/aeroporia/c-47.asp
4) http://www.skamas.gr/psoipa/alboum/c-47/startup.html
5) https://www.google.gr/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjU-7fH2cHSAhWCJhoKHSUhA-kQjB0IBg&url=http%3A%2F%2Faircraftnut.blogspot.com%2F2014%2F05%2Fdouglas-c-47-dakotas-skytrains-in.html&psig=AFQjCNE2YqgtGQdj1yYZil8DDpY1HMWm9g&ust=1488883531170559
6) https://www.google.gr/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiWlr2-2sHSAhUJPRoKHQD-BpYQjB0IBg&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Favienglishacad%2Fdouglas-dakota-dc-3%2F&bvm=bv.148747831,d.d24&psig=AFQjCNFkoI_w6Qbwixa7Ym52tMTyptt4uw&ust=1488880541760772
7) http://s249.photobucket.com/user/ikalimnos/media/IMG_8004.jpg.html
8) https://www.google.gr/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiY5pvf28HSAhWEcBoKHdhoAWMQjB0IBg&url=http%3A%2F%2Fwww.warbirdsonline.com.au%2F2016%2F01%2F04%2Fdouglas-dakota-c-47a-update-dec-2015%2F&bvm=bv.148747831,d.d2s&psig=AFQjCNGfVWd7-OnD50mb1WyXZBNd9nwvpA&ust=1488884094889649
9) https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-1830_Twin_Wasp
10) http://www.ellinikos-stratos.com/leksiko_2.asp?bk=%CE%9D%CF%84%CE%B1%CE%BA%CF%8C%CF%84%CE%B1
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου