"Βασικές φιλοσοφίες και τρόποι κατασκευής ενός αεροσκάφους"

Στο άρθρο αυτό, θα κάνουμε μια εισαγωγή που αφορά ουσιαστικά τη φιλοσοφία και το τρόπο με τον οποίο κατασκευάζονται τα αεροσκάφη.



I) Φιλοσοφίες Κατασκευής

Υπάρχουν δύο βασικές φιλοσοφίες που περικλείουν τη κατασκευή ενός αεροσκάφους. Μεταξύ αυτών των δύο, το κοινό τους σημείο είναι οτι θα εξασφαλίσουν ασφαλής πτήσεις και αποφυγή ατυχήματος σε περίπτωση αστοχίας του υλικού κατασκευής. 

  •  Η πρώτη φιλοσοφία, είναι η λεγόμενη Safe - Live φιλοσοφία. Η φιλοσοφία αυτή, αποκλείει την αστοχία του υλικού για όσο το αεροσκάφος είναι εν ζωή, δηλαδή λειτουργικό. Έτσι δεν απαιτείται συντήρηση στη δομή αυτή κατά τη διάρκεια της ζωής του αεροσκάφους. Βασικό μειονέκτημα της φιλοσοφίας αυτής, είναι οτι είναι κατασκευαστικά οικονομικά ασύμφορη και επίσης προσθέτει στο αεροσκάφος βάρος. 
  • Η δεύτερη φιλοσοφία, είναι η λεγόμενη Fail - Safe φιλοσοφία. Η φιλοσοφία αυτή, επιτρέπει δυναμικές αστοχίες στο υλικό κατασκευής οι οποίες όμως δεν είναι επικίνδυνες μέχρι κάποιο αριθμό ωρών πτήσης. Έτσι, τα δομικά στοιχεία του αεροσκάφους κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπουν την ανάπτυξη και την επέκταση τυχόν ρωγμών αλλά με αργό ρυθμό ώστε να εντοπίζονται απο τα καθιερωμένα check. Έτσι επιβάλλονται τακτικές επιθεωρήσεις (checks) κάθε 300 ή 1000 ώρες πτήσης ανάλογα με το υλικό, το τύπο του αεροσκάφους, κτλ. Πλεονεκτήματα της φιλοσοφίας αυτής, είναι το χαμηλό βάρος του αεροσκάφους, οι μεγάλες επιδόσεις του και το μικρό κόστος κατασκευής. Βασικό μειονέκτημα, αποτελεί η αυξημένη απαίτηση κόστους για τη συντήρηση (σε εξοπλισμό, τεχνίτες, τεχνογνωσία, κτλ).


Ποιά απο τις δύο παραπάνω φιλοσοφίες κυριαρχεί σήμερα στη κατασκευή αεροσκάφους ; 
........... αν προσπαθείτε να επιλέξετε ανάμεσα στις δύο, τότε μάταια κάνετε το κόπο. Σκεφτείτε απο τη μια πόσο μη εύκολα λειτουργήσιμο και ασύμφερο θα ήταν ένα αεροσκάφος που κατασκευαζόταν σήμερα εξ' ολοκλήρου με Safe - Live φιλοσοφία και απο την άλλη πόσο 'ελαττωματικό' θα ήταν ένα αεροσκάφος αν κατασκευαζόταν με φιλοσοφία Fail - Safe.
Άρα τι επιλέγουμε;
Προφανώς ο μεταξύ τους συνδυασμός είναι η καλύτερη και βέλτιστη επιλογή. Δομικά υλικά που έχουν δύσκολη προσβασιμότητα και ελάχιστη απαίτηση σε συντήρηση, κατασκευάζονται με φιλοσοφία Safe - Live. Όλα τα υπόλοιπα δομικά στοιχεία κατασκευάζονται με φιλοσοφία Fail - Safe.

II) Τρόποι Κατασκευής

Και εδώ διακρίνουμε δύο βασικούς τρόπους κατασκευής.
  •  Διαφορικός τρόπος: στη περίπτωση αυτή τα τμήματα του αεροσκάφους αποτελούνται απο πολλά επιμέρους κομμάτια που συνδέονται μεταξύ τους με τη βοήθεια συνδέσμων. Μειονεκτήματα εδώ είναι: το αυξημένο βάρος λόγω ύπαρξης εξαρτημάτων σύνδεσης, η μεγάλη πιθανότητα βλάβης και η απαίτηση εργατωρών.
  • Ολοκληρωτικός τρόπος: λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας και της ύπαρξης σύγχρονων μηχανημάτων, μπορούμε να κατασκευάζουμε ενιαία κομμάτια δομής αεροσκάφους ακόμη και μεγάλων διαστάσεων είτε χυτοπρεσαριστά, είτε σφυρήλατα, είτε με χημική κατεργασία.
Και στη περίπτωση αυτή, προτιμούμε τη μίξη των δύο παραπάνω τρόπων με τον ακόλουθο 'νόμο' να διέπει σχεδόν όλες τις σύγχρονες κατασκευές: « Τα κύρια δομικά υλικά είναι ολοκληρωτικού τύπου ενώ τα δευτερεύοντα διαφορικού! ».





Βιβλιογραφία: 1) "ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ 1", ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ, Γεώργιος Καρακιόζογλου

Σχόλια