" Αφιέρωμα στο Airbus A330 "

Airbus A330 !
Είναι δικινητήριο επιβατικό αεροσκάφος μεγάλης χωρητικότητας και ευρείας ατράκτου, κατάλληλο για πτήσεις μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων. Κατασκευάζεται και σχεδιάζεται απο την Airbus στη Τουλούζη. Αναπτύχθηκε ταυτόχρονα με το τετρακινητήριο Airbus A340 με το οποίο μοιράζονται κοινή άτρακτο, εξαρτήματα των φτερών και το ίδιο fly-by-wire. Μέχρι και στις 15/11/2013 είχαν κατασκευαστεί συνολικά 1286 αεροσκάφη τύπου Α330.
Η παρθενική του πτήση έγινε στις 2 Νοεμβρίου του 1992 ενώ η επίσημη παρουσίασή του έγινε τον Ιανουάριο του 1994, με πρώτο αγοραστή την Air Inter. Οι πρώτες παραγγελίες για τα Α330 είχαν ξεκινήσει στις 12 Μαρτίου του 1987.
Κατά τη παρθενική του πτήση: ζύγιζε 181.840 kg εκ των οποίων τα 20.980 kg ήταν ο εξοπλισμός δοκιμών και η διάρκεια πτήσης ήταν 5 ώρες και 15 λεπτά.
Το Α330 ήταν το μεγαλύτερο twin jet αεροσκάφος μέχρις ότου να πάρει τη θέση του το Boeing 777.
Στις 21 Οκτωβρίου 1993, το Airbus A330 έλαβε τις απαραίτητες πιστοποιήσεις απο τη JAA και τη FAA για να μπορέσει να μπεί στις πωλήσεις.

Η ταχύτητα πτήσης ανέρχεται στα 871 km/h ενώ η μέγιστη ταχύτητά του είναι 913 km/h. Η εμβέλειά του είναι 13.450 km.
Επίσης, με κινητήρα PW4168 μήκους: 4,14 μέτρα και διαμέτρου ανεμιστήρα: 2,54 μέτρα η ώση ανέρχεται στα 68,600 pound (= 31116.436582 kg) ανά κινητήρα.


Το συμβάν που έκανε την Airbus να αναθεωρήσει τις διαδικασίες λειτουργίας του Α330, ήταν η συντριβή ενός Α330 κοντά στη Τουλούζη στις 30 Ιουνίου του 1994 κατά τη διάρκεια πιστοποίησης του κινητήρα Pratt & Whitney. Η πτήση αυτή σχεδιάστηκε έτσι ώστε να δοκιμαστεί η λειτουργία και η ανταπόκριση του αυτόματου πιλότου στη περίπτωση: απώλειας ενός κινητήρα και μεταφορά του κέντρου βάρους του αεροσκάφους κοντά στο aft limit. Δυστυχώς, η δοκιμή δεν στέφθηκε με επιτυχία με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους όλοι οι επιβαίνοντες στο αεροσκάφος, οι 2 πιλότοι και οι 5 επιβάτες. Παρόλο αυτά, έρευνες που έγιναν αργότερα κατέδειξαν πως αίτιο της συντριβής ήταν οι καθυστερημένες και λανθασμένες κινήσεις που έκανε το πλήρωμα κατά τη φάση της δοκιμής του 'υποτιθέμενου' σεναρίου/προβλήματος. Όμως επειδή η ασφάλεια είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας στις αερομεταφορές, η Airbus προχώρησε σε αλλαγές για να μηδενιστεί και η ελάχιστη πιθανότητα ελαττωματικής λειτουργίας κάποιου συστήματος.


Σύμφωνα με την Airbus αλλά και απο ανθρώπους του χώρου, το Α330 είναι ένα απο τα πιο ασφαλή αεροσκάφη στο κόσμο !
Είναι εφοδιασμένο με ψηφιακά συστήματα, ικανά να διορθώσουν κάθε σφάλμα που ενδεχομένως κάνει ο κυβερνήτης ενώ ταυτόχρονα μπορούν να αντιμετωπίσουν κάθε καιρική συνθήκη κατά τη πτήση.
Μέχρι και το 2009, είχε αψεγάδιαστο μητρώο ασφάλειας. Αυτό άλλαξε μετά την τραγική κατάληξη τον Ιούνιο του 2009, της πτήσης AF447 της Air France από Ρίο ντε Τζανέιρο σε Παρίσι που κατέπεσε στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού ωκεανού, ανοικτά των ακτών της Βραζιλίας. Ακόμα και σήμερα, παρά την πάροδο δύο ετών συνεχούς έρευνας, κανείς δεν γνωρίζει τι προκάλεσε τη συντριβή του παρασύροντας στον θάνατο τους 228 επιβαίνοντες. Αυτό το δυστύχημα παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας.

- Όσον αφορά τις πωλήσεις, θεωρείται μια παγκόσμια επιτυχία αφού μέχρι και σήμερα έχουν ταξινομηθεί περισσότερα απο 1600 τέτοια αεροσκάφη !
- Ένα αεροσκάφος A330 απογειώνεται ή προσγειώνεται κάπου στον κόσμο κάθε 20 δευτερόλεπτα !
- Πάνω από 1,8 δισεκατομμύρια επιβάτες έχουν πετάξει σε ένα Α330, κάτι που αντιπροσωπεύει ένα καθημερινό μέσο όρο των 500.000 και πλέον ατόμων.
- Όλη η οικογένεια του Α330, έχει συγκεντρώσει πάνω από 38 εκατομμύρια ώρες πτήσης σε περισσότερες από 8,5 εκατομμύρια πτήσεις.

Το 2013, η Airbus είχε στη παραγωγή 10 αεροσκάφη το μήνα ! Τον μεγαλύτερο αριθμό για τη παραγωγή αεροσκάφους ευρείας ατράκτου παγκοσμίως.
Σύμφωνα με την Airbus, μέχρι το 2020 προβλέπεται να πωλούνται τα Α330.

~ Όλα αυτά κατατάσσουν την οικογένεια του Α330 και έτσι την Airbus σε ηγετική θέση στη κατηγορία αεροσκαφών ευρείας ατράκτου ~

Η οικογένεια του Α330 αποτελείται απο τα εξής αεροσκάφη:
i) το A330-200
ii) το A330-300
iii) το A330-200F
iv) το ACJ330 
v) το A330 MRTT
vi) τις δύο εκδόσεις του Α330neo, τα A330-800 και το A330-900 που λανσαρίστηκαν το 2014, τα οποία εφοδιάζονται με νέους κινητήρες.

ACJ330 Interior

ACJ330 Interior



An Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (A330 MRTT) of the Royal Australian Air Force has successfully refuelled a F-35A Joint Strike Fighter of the US Air Force

Όσον αφορά τη ψυχαγωγία και την άνεση των επιβατών: απολαμβάνουν μια εμπειρία και άνεση σαν αυτή που ταιριάζει σε τεχνολογίες του 21ου αιώνα. Μεγάλοι χώροι για τους επιβάτες, άνετα καθίσματα ακόμα και για την οικονομική θέση, ήσυχες καμπίνες (οι πιο ήσυχες στη κατηγορία τους), video-on-demand, χρήση κινητού τηλεφώνου, δυνατότητα σύνδεσης του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μέσω δορυφόρου και πολλά ακόμη.

Η Airbus δαπανά περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για τις βελτιώσεις και το σταδιακό εκσυγχρονισμό για όλη την οικογένεια των Α330 !



Σύντομη ανασκόπηση του A330neo

Η πιο πρόσφατη βελτίωση στην οποία προχώρησε η Airbus στις εκδόσεις Α330, είναι η παραγωγή των A330neo, τα οποία με νέους κινητήρες
σειράς Rolls-Royce Trent 7000 διαμέτρου ανεμιστήρα 112 ιντσών, με bypass ratio 10:1 και με νέα wingtip sharklet, οδηγήθηκαν σε επιπλέον μείωση καυσίμου κατά 14% ανα κάθισμα.
Επίσης, τα Α330neo θα φέρουν μια διαφορετική σχεδίαση στη καμπίνα των επιβατών περνώντας την άνεση των επιβατών σε άλλο επίπεδο !
Ακόμη τα A330neo, θα μοιραστούν τη λεγόμενη state-of-the-art τεχνολογία με τα αδελφικά A350 XWB. Αυτό περιλαμβάνει: συνθετικά sharklets, κινητήρες νέας γενιάς, 4 ης γενιάς συστημάτων ψυχαγωγίας, βελτιώσεις στο θάλαμο διακυβέρνησης όπως heads-up οθόνες και άλλα πολλά....(Σημείωση: Tα Α350 XWB είναι τα μεγάλης εμβέλειας αεροσκάφη της Airbus.)
Ένα ακόμη βασικό χαρακτηριστικό των A330neo, είναι η αύξηση της εμβέλειας η οποία υπολογίζεται να είναι στα 400 ναυτικά μίλια !
Το A330-800 θα πρέπει να καλύπτει 7.500 ναυτικά μίλια (13.900 χιλιόμετρα) με 257 επιβάτες, ενώ το A330-900 θα πρέπει να καλύπτει 6.550 ναυτικά μίλια (12.130 χλμ) με 287 επιβάτες. Το A330-900 θα εισαχθεί στο τέλος του 2017.

A330neo Interior

A330neo Interior



























Ανασκόπηση των χαρακτηριστικών του Α330

- Απο το πρώτο Α330 που μπήκε σε υπηρεσία το 1994 μέχρι και σήμερα, το χαμηλό λειτουργικό κόστος που προσφέρουν αποτελεί το σήμα κατατεθέν για όλη την οικογένεια των Α330.
- Το μόνα προβλήματα που βασάνισαν για ένα διάστημα (τις χρονιές περίπου του 1994) τα A330 και A340 ήταν: i) οι υδραυλικές και ηλεκτρικές αντλίες (κυρίως στα Α330-200)......οι οποίες αντικαταστάθηκαν και το πρόβλημα λύθηκε και ii) οι ελάχιστες διακοπές που αναφέρθηκαν στον κινητήρα Trent 700 (κυρίως στα A330-300), όπου έπειτα απο έρευνα διαπιστώθηκε ανωμαλία στο σχεδιασμό του συστήματος λίπανσης, με αποτέλεσμα η Rolls-Royce και η Hispano-Suiza να επανασχεδιάσουν το σύστημα λίπανσης και έκτοτε να επιλυθεί το πρόβλημα. Όπως γίνεται φανερό, τέτοια προβλήματα πλέον ούτε καν υφίστανται !
- Το A330 είναι το πρώτο αεροσκάφος της Airbus που δίνει τη δυνατότητα επιλογής στους αγοραστές για τους κινητήρες, αφού έχουν να επιλέξουν ανάμεσα στους: General Electric CF6, Pratt & Whitney PW4000 και Rolls-Royce Trent 700.
- Τη μικρότερη άτρακτο φέρει το A330-200, το οποίο μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 247 επιβάτες. Το A330-300 μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 277 επιβάτες. Επίσης, τα Α330 έχουν τη δυνατότητα ανεφοδιασμού εν πτήσει !
- Το Α330-200F, φέρει βελτιστοποιημένο σχεδιασμό για να καλύπτει τις ανάγκες φόρτωσης και εκφόρτωσης φορτίων. Μπήκε σε υπηρεσία το 2010. Είναι σχεδιασμένο για διαδρομές μεγάλων αποστάσεων και ικανό να ανταπεξέρχεται σε επιχειρήσεις ενεργειακού ενδιαφέροντος. Μπορεί και τροφοδοτεί φορτίο σε αερολιμένες και έχει πετάξει σε όλες τις ηπείρους με υψηλό ποσοστό αξιοπιστίας. To ωφέλιμο φορτίο του κυμαίνεται απο 65 έως 70 τόνους. Η παρθενική του πτήση έγινε στις 5 Νοεμβρίου 2009.
- Το Α330-MRTT είναι πολλαπλών ρόλων βυτιοφόρο αεροσκάφος και είναι το πιο σύγχρονο αεροσκάφος για στρατιωτικές επιχειρήσεις. Χρησιμοποιείται για ανεφοδιασμούς και υπηρεσίες αερογέφυρας.
- Το ACJ330, είναι η VIP πρόταση της Airbus για απαιτητικούς αγοραστές προσφέροντας υψηλή πολυτέλεια, αξεπέραστη άνεση και πλήθος δυνατοτήτων ψυχαγωγίας και χαλάρωσης.

A330-MRTT
















Μια ακόμη καινοτομία στην οποία προχώρησε πρόσφατα η Airbus, είναι το Α330 Regional. Η παραλλαγή αυτή απευθύνεται σε ταχέως αναπτυσσόμενες χώρες με μεγάλο αριθμό πληθυσμού, όπως είναι η Κίνα και η Ινδία, που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την αυξανόμενη ζήτηση στις αερομεταφορές. Τα αεροσκάφη αυτά έχουν χαμηλότερο βάρος (με MTOW περίπου 200 τόνους) και μπορούν να μεταφέρουν μέχρι και 400 επιβάτες αλλα σε μικρότερες αποστάσεις (έως 2.700 ναυτικά μίλια) με αποτέλεσμα τη σημαντική εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους. Έτσι, η μείωση στην κατανάλωση καυσίμων ανά θέση και η γενικότερη η μειωμένη απαίτηση σε λειτουργικά έξοδα, οδηγεί σε συνολική μείωση κόστος ανά κάθισμα έως και 26 % σε σύγκριση με το σημερινό μεγάλου βεληνεκούς A330-300. Η Saudi Arabian Airlines έγινε ο πρώτος πελάτης του A330 Regional το οποίο παρέλαβε το καλοκαίρι του 2016.

- Όσον αφορά την οικογένεια των A330, η αξιοπιστία τους έχει ήδη αποδειχθεί. Όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκονται σε υπηρεσία, τα κατέταξαν ως ένα απο τα πιο αξιόπιστα αεροσκάφη στο κόσμο. Μάλιστα η Airbus μέσω των τακτικών βελτιώσεων που κάνει στα Α330, έχει καταφέρει να παρατείνει το διάστημα του "A-check" κατά 33% και του "Heavy Maintenance-check" κατά 20%.

- Τα σημερινά A330 που έχουν τους κινητήρες σύμφωνα με τις επιλογές του 2014, ονομάζονται A330ceo........τα οποία πρόκειται να αντικατασταθούν απο τα A330neo. Το πρόγραμμα παραγωγής των A330ceo παρατείνεται έως τον Ιούλιο 2017, επιτρέποντας μια ομαλή μετάβαση στο A330neo του οποίου η παραγωγή θα ξεκινήσει την άνοιξη του 2017.
- Ο μεγαλύτερος πελάτης των Α330 είναι η Turkish Airlines, αφού διαθέτει στο στόλο της 60 τέτοια αεροσκάφη.

- Όσον αφορά το κόστος αγοράς, αυτά είναι σύμφωνα με αγορές που έγιναν το 2016:


για τα A330-200: US 231.500.000 εκατομμύρια $
για τα A330-300: US $ 256.4M
για τα A330-200F: US $ 234.7M


~ Το Α330 αποτελεί τη πρώτη επιλογή για πάνω από 100 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, αφού προσφέρει αρκετά χαμηλό λειτουργικό κόστος με ασυναγώνιστα ωφέλη.........χαρακτηρίζοντάς το ως τη πιο αποδοτική επιλογή ! Το Α330 θεωρείται ένα από τα πιο αξιόπιστα αεροσκάφη στο κόσμο με μέση λειτουργική αξιοπιστία 99,4 % (!!!) και το πιο οικονομικά αποδοτικό αεροσκάφος στη κατηγορία του ~

Σχεδιασμός των Α330

i) Το A330 στο μπροστινό μέρος έχει έναν διπλό τροχό και στο πίσω μέρος δύο τετραπλούς τρόχους.
ii) Το μέγιστο βάρος απογείωσης (MTOW) όπου αρχικά ήταν 212 τόνους, αυξήθηκε το 2015 στους 242 τόνους......αυξάνοντας παράλληλα το ωφέλιμο φορτίο και την εμβέλεια.
iii) Το airframe του Α330, είναι ένα low-wing contilever monοplane, με ένα φτερό σχεδόν ίδιο με αυτό του Α340.
iv) Τα φτερά κατασκευάζονται και σχεδιάζονται απο τη BAe, στα οποία έδωσε λεπτό πάχος και μεγάλο μήκος για καλύτερη αεροδυναμική απόδοση. Έχουν τραβηχτεί προς τα πίσω κατά 30 μοίρες, με αποτέλσμα η ταχύτητα του αεροσκάφους να κυμαίνεται στα 0,86 Mach. Επίσης, το άνοιγμα των φτερών ανέρχεται στα 60,3 μέτρα, παρόμοιο με του Boeing 747-200 αλλά με 35% λιγότερη επιφάνεια.
v) Η άτρακτος βασίζεται στην άτρακτο του Airbus A300-600, αφού φέρει πολλά ίδια στοιχεία.
vi) Όταν είναι απαραίτητο το A330 χρησιμοποιεί τη βοηθητική μονάδα ισχύος (APU) τύπου: Honeywell 331-350C για την παροχή πεπιεσμένου αέρα και ηλεκτρικής ενέργειας.
vii)  Το Α330 έχε το ίδιο πιλοτήριο και το ίδιο κατάστρωμα πτήσης με τα Α320 και Α340. Διαθέτει: ηλεκτρονικές οθόνες οργάνων και όχι μηχανικούς μετρητές, αντί για συμβατικό πηδάλιο διαθέτει χειριστήρια side-stick, έξι κύριες οθόνες, σύστημα EFIS που καλύπτει πλοήγηση και πτήση με οθόνες, σύστημα ECAM, κτλ.
viii) Εκτός από το θάλαμο διακυβέρνησης, το Α330 έχει επίσης το ίδιο σύστημα fly-by-wire με τα Α320, Α340, Α350 και Α380. Διαθέτει επίσης τρία κύρια και δύο δευτερεύοντα συστήματα ελέγχου πτήσης καθώς και πρόγραμμα που αυτόματα αποτρέπει ελιγμούς που μπορεί να οδηγήσουν το αεροσκάφος στα αεροδυναμικά και δομικά του όρια. 





Τεχνικά Χαρακτηριστικά





































Τέλος στις παρακάτω φωτογραφίες βλέπετε το χιλιοστό A330 ( και συγκεκριμένα ένα A330-300) που παραδόθηκε στις 19/7/2013 στην Cathay Pacific Airways στην έδρα της Airbus.


















Το μοντέλο A330-300 αποτελεί και την πιο δημοφιλή έκδοση του δικινητήριου αυτού Airbus, ακολουθούμενου από το Α330-200, που προσφέρει μικρότερη χωρητικότητα, έναντι μεγαλύτερης εμβέλειας.

Το Α330 έχει υιοθετηθεί από περισσότερες απο 100 εταιρίες και εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα best seller της Airbus, συμπεριλαμβανομένων και των  ειδικών εκδόσεων όπως το VIP ACJ330 και το στρατιωτικό MRTT.







Βιβλιογραφία: 1) https://el.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330
                        2) http://www.kathimerini.gr/425887/article/oikonomia/die8nhs-oikonomia/to-mysthrio-ths-pthshs-af447-ths-air-france
                        3) http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a330family/
                        4) https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330
                        5) https://airbusdefenceandspace.com/newsroom/news-and-features/royal-australian-air-force-airbus-a330-mrtt-refuels-f-35-fighter/
                       6) https://www.google.gr/search?q=AIRBUS+A330+VIEW&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiE-_vcoe7PAhWKVRoKHdaXB10Q_AUIBigB#tbm=isch&q=AIRBUS+A330+
                       7) https://ptisidiastima.wordpress.com/2013/07/20/1000%CE%BF-a330/








Σχόλια