Το Mikoyan MiG-29, είναι ένα δικινητήριο jet μαχητικό αεροσκάφος τρίτης γενιάς που σχεδιάστηκε απο τη Σοβιετική Ένωση. Αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1970 από το σχεδιαστικό γραφείο Mikoyan και μπήκε σε υπηρεσία το 1982, όπου υπηρέτησε τη Πολεμική Αεροπορία της Σοβιετικής Ένωσης.
Απο τότε μέχρι σήμερα, έχουν υπάρξει πολλές εκδόσεις με βελτιώσεις: στα ηλεκτρονικά, τους κινητήρες, το απόθεμα καυσίμου, τον οπλισμό κ.τ.λ. Η παρθενική του πτήση, έγινε στις 6 Οκτωβρίου του 1977 και έκτοτε βρίσκεται σε υπηρεσία.
Χαρακτηριστική έκδοση αποτελεί το MiG-29M (μετέπειτα γνωστό σαν MiG-33) με διαφορετική δομή, πτέρυγα και κινητήρες, το οποίο ουσιαστικά ήταν μια προσπάθεια για δημιουργία του πρώτου πραγματικά πολλαπλών ρόλων MiG-29 με επαρκή αυτονομία, εγκαταλείποντας το δόγμα του μαχητικού αεροσκάφους άμυνας ενός σημείου. Και μάλλον το πέτυχαν !
Μέχρι και σήμερα, τη πιο προηγμένη του έκδοση αποτελεί το MiG-35. Πολλές απο τις βελτιώσεις με τις οποίες εξοπλίστηκαν μετέπειτα μοντέλα, περιελάμβαναν: βελτιωμένους κινητήρες, πιλοτήρια απο γυαλί με συμβατά HOTAS flight controls, σύγχρονα radar, αισθητήρες IRST, δυνατότητα ανεφοδιασμού εν πτήση και πολλά άλλα.
Βασικά κράτη που το χρησιμοποιούν έπειτα απο τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης είναι η Ρωσία, όπου είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής του και μάλιστα ήθελα να εκσυγχρονίσει όλα τα μοντέλα της σε MiG-29SMT αλλά οι οικονομικές συγκυρίες της επέτρεψαν μόνο ορισμένα κομμάτια να βελτιωθούν, ακολουθεί η Ινδία όπου αποτελεί και αυτή μεγάλο αγοραστή και ακολουθούν και άλλα κράτη. Για την εξαγωγή του MiG-29 σε τρίτες χώρες κατασκευάστηκαν δύο παραλλαγές. H παραλλαγή MiG-29 "9-12Α" προοριζόταν για τις χώρες του Συμφώνου της Βαρσοβίας ενώ το "9-12Β" για τις υπόλοιπες χώρες.
Η ονομασία του κατά το ΝΑΤΟ, είναι: Mig-29 Fulcrum
Από το 2013 το MiG-29 παράγεται/διαχειρίζεται απο τη Mikoyan, θυγατρική απο το 2006 της United Aircraft Corporation (UAC).
Η τελική του ταχύτητα ανέρχεται στα 2.445 km/h !
Για ποιό λόγο κατασκευάστηκε ;
Το 1969 η Σοβιετική Ένωση έμαθε για το πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας των Η.Π.Α., F-Χ, το οποίο οδήγησε στη παραγωγή του F-15 Eagle. Έτσι συνειδητοποίησαν ότι το νέο αμερικανικό μαχητικό θα αντιπροσώπευε ένα σοβαρό τεχνολογικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα υπάρχοντα σοβιετικά μαχητικά. Η κίνησή τους λοιπόν, ήταν η κατασκευή του MiG-29, όπου μαζί με το Sukhoi Su-27 αποτέλεσαν αντίπαλο δέος των αμερικάνικων μαχητικών: F-16 Fighting Falcon, F-15E Strike Eagle, F/A-18 Hornet και F-14 Tomcat.
Από τις εναλλακτικές προτάσεις των σχεδιαστών προτιμήθηκε εκείνη που προέβλεπε ενιαίο σώμα πτέρυγας και ατράκτου (intersjated circuit), η οποία και προωθήθηκε.
Στις 11 Δεκεμβρίου 2013, o αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ρωσίας Dmitry Rogozin αποκάλυψε ότι η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα νέο μαχητικό για να αντικαταστήσει τα MiG-29. Μένει να το δούμε !
Σχεδιασμός - Διαφοροποιήσεις εκδόσεων
1. Τα πρώτα 30 αεροσκάφη παραγωγής είχαν στο ουραίο τμήμα αεροδυναμικό φράκτη (Fence) που αφαιρέθηκε στη συνέχεια ενώ κατασκευαστικές βελτιώσεις κατά την παραγωγή του, βελτίωσαν τα χαρακτηριστικά της ευστάθειας και του ελέγχου του μαχητικού.
General characteristics
Βιβλιογραφία: 1) https://el.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29
2) http://www.redstar.gr/Foto_red/Aircraft/Mig_29.html
3) https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29
4) http://www.team-bhp.com/forum/commercial-vehicles/166918-mig-29-fulcrum-balance-rests-us.html
5) https://www.google.gr/search?hl=el&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=657&q=MIG-29&oq=MIG-29&gs_l=img.3...1135.3332.0.3693.6.6.0.0.0.0.384.731.0j2j0j1.3.0....0...1ac.1.64.img..3.3.727...0j0i30.iKfqOTc2OU0
Απο τότε μέχρι σήμερα, έχουν υπάρξει πολλές εκδόσεις με βελτιώσεις: στα ηλεκτρονικά, τους κινητήρες, το απόθεμα καυσίμου, τον οπλισμό κ.τ.λ. Η παρθενική του πτήση, έγινε στις 6 Οκτωβρίου του 1977 και έκτοτε βρίσκεται σε υπηρεσία.
Χαρακτηριστική έκδοση αποτελεί το MiG-29M (μετέπειτα γνωστό σαν MiG-33) με διαφορετική δομή, πτέρυγα και κινητήρες, το οποίο ουσιαστικά ήταν μια προσπάθεια για δημιουργία του πρώτου πραγματικά πολλαπλών ρόλων MiG-29 με επαρκή αυτονομία, εγκαταλείποντας το δόγμα του μαχητικού αεροσκάφους άμυνας ενός σημείου. Και μάλλον το πέτυχαν !
Μέχρι και σήμερα, τη πιο προηγμένη του έκδοση αποτελεί το MiG-35. Πολλές απο τις βελτιώσεις με τις οποίες εξοπλίστηκαν μετέπειτα μοντέλα, περιελάμβαναν: βελτιωμένους κινητήρες, πιλοτήρια απο γυαλί με συμβατά HOTAS flight controls, σύγχρονα radar, αισθητήρες IRST, δυνατότητα ανεφοδιασμού εν πτήση και πολλά άλλα.
Βασικά κράτη που το χρησιμοποιούν έπειτα απο τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης είναι η Ρωσία, όπου είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής του και μάλιστα ήθελα να εκσυγχρονίσει όλα τα μοντέλα της σε MiG-29SMT αλλά οι οικονομικές συγκυρίες της επέτρεψαν μόνο ορισμένα κομμάτια να βελτιωθούν, ακολουθεί η Ινδία όπου αποτελεί και αυτή μεγάλο αγοραστή και ακολουθούν και άλλα κράτη. Για την εξαγωγή του MiG-29 σε τρίτες χώρες κατασκευάστηκαν δύο παραλλαγές. H παραλλαγή MiG-29 "9-12Α" προοριζόταν για τις χώρες του Συμφώνου της Βαρσοβίας ενώ το "9-12Β" για τις υπόλοιπες χώρες.
Η ονομασία του κατά το ΝΑΤΟ, είναι: Mig-29 Fulcrum
Από το 2013 το MiG-29 παράγεται/διαχειρίζεται απο τη Mikoyan, θυγατρική απο το 2006 της United Aircraft Corporation (UAC).
Η τελική του ταχύτητα ανέρχεται στα 2.445 km/h !
Για ποιό λόγο κατασκευάστηκε ;
Το 1969 η Σοβιετική Ένωση έμαθε για το πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας των Η.Π.Α., F-Χ, το οποίο οδήγησε στη παραγωγή του F-15 Eagle. Έτσι συνειδητοποίησαν ότι το νέο αμερικανικό μαχητικό θα αντιπροσώπευε ένα σοβαρό τεχνολογικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα υπάρχοντα σοβιετικά μαχητικά. Η κίνησή τους λοιπόν, ήταν η κατασκευή του MiG-29, όπου μαζί με το Sukhoi Su-27 αποτέλεσαν αντίπαλο δέος των αμερικάνικων μαχητικών: F-16 Fighting Falcon, F-15E Strike Eagle, F/A-18 Hornet και F-14 Tomcat.
Από τις εναλλακτικές προτάσεις των σχεδιαστών προτιμήθηκε εκείνη που προέβλεπε ενιαίο σώμα πτέρυγας και ατράκτου (intersjated circuit), η οποία και προωθήθηκε.
Στις 11 Δεκεμβρίου 2013, o αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ρωσίας Dmitry Rogozin αποκάλυψε ότι η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα νέο μαχητικό για να αντικαταστήσει τα MiG-29. Μένει να το δούμε !
Επισκόπηση των χαρακτηριστικών του:
Σχεδιασμός - Διαφοροποιήσεις εκδόσεων
1. Τα πρώτα 30 αεροσκάφη παραγωγής είχαν στο ουραίο τμήμα αεροδυναμικό φράκτη (Fence) που αφαιρέθηκε στη συνέχεια ενώ κατασκευαστικές βελτιώσεις κατά την παραγωγή του, βελτίωσαν τα χαρακτηριστικά της ευστάθειας και του ελέγχου του μαχητικού.
2. Οι αλλεπάλληλες βελτιώσεις πάνω στο σκάφος, βοήθησαν ώστε να μπορεί να πετάει
με γωνία προσβολής 26° - 28° ενώ η μέγιστη επιτρεπόμενη στις εκπαιδευτικές
πτήσεις γωνία προσβολής έφτανε στις 24°.
3. Στις 4 Μαΐου 1984, πραγματοποιήθηκε η πρώτη πτήση του Mig-29 "9-13".
Το αεροσκάφος αυτό είχε στη ράχη της ατράκτου ένα εξόγκωμα μεγάλων διαστάσεων,
στο οποίο μάλλον ήταν τοποθετημένες συσκευές ηλεκτρονικού πολέμου. Η κατασκευή
αυτή είχε ως συνέπεια να αυξηθεί το εσωτερικό καύσιμο στην άτρακτο μέχρι 240
λίτρα. Το αεροσκάφος εφοδιάστηκε με δυο απορριπτόμενες δεξαμενές καυσίμου
(2x1.150 λίτρα), με συνέπεια την αύξηση της εμβέλειας κατά την πτήση μεταφοράς
(ferry flight) μέχρι 2.900 χλμ. ενώ το ωφέλιμο φορτίο του "9-13"
αυξήθηκε, σε σύγκριση με το προηγούμενο "9-12", από 2.000 μέχρι
3.000 κιλά. Επιπλέον εφοδιάστηκε με κοντέινερ KMG-U ενώ οι φορείς για τη μεταφορά
βομβών των 500 κιλών αυξήθηκαν από 4 σε 6. Η παραγωγή του μαχητικού "9-13" άρχισε το 1986. Αεροσκάφη αυτού
του μοντέλου παράγονται αποκλειστικά για τη Ρωσική Πολεμική Αεροπορία.
4. Με επεμβάσεις στο λογισμικό του συστήματος ελέγχου πυρός κατέστη εφικτός ο
εξοπλισμός του με πυραύλους "αέρος -αέρος" R-27ER, R-27T, R-27ET.
5. Στις 20 Ιανουαρίου του 1989 πραγματοποιήθηκε η πρώτη πτήση του Mig-29S "9-13S",
έκδοση εφοδιασμένη με βελτιωμένο σύστημα ελέγχου πυρός, με εκσυγχρονισμένο
ραντάρ που διέθετε αυξημένη αντοχή στα ηλεκτρονικά αντίμετρα (ECM) και δυνατότητα
ταυτόχρονου εγκλωβισμού-προσβολής δύο στόχων, και καινούργιο ψηφιακό υπολογιστή. Βελτιώσεις είχαν γίνει και στο πυροβόλο, ενώ στη σύνθεση του οπλισμού περιλαμβάνονταν
οι καινούργιοι πύραυλοι "αέρος-αέρος" RVV-AE. Με επεμβάσεις και βελτιώσεις στο σύστημα ελέγχου της πτήσης το αεροσκάφος
μπορούσε να φτάσει γωνίες προσβολής 28°-30°, ενώ η τοποθέτηση συστήματος ελέγχου
(FADEC) στους κινητήρες επέτρεπε στον πιλότο να τους χρησιμοποιεί χωρίς περιορισμούς
στην κίνηση των μοχλών ισχύος. Το ωφέλιμο φορτίο του οπλισμού αυξήθηκε στα
4.000 κιλά (οκτώ βόμβες των 500 κιλών σε εξωτερικούς φορείς).Η αποτελεσματικότητα του μαχητικού Mig-29S σε
σύγκριση με τα πρώτα Mig-29 και η ικανότητα του σε αερομαχία αυξήθηκαν κατά
2,5 - 3 φορές. Έτσι ξεπέρασε σε αποτελεσματικότητα το F-16C και το "Rafale"
μέχρι 10% ενώ τα Mirage 2000-5 και τα JAS 39 "Gripen" μέχρι και
25%.
6. Στα μέσα της δεκαετίας του '90 άρχισε η προεργασία για ένα μαχητικό Mig-29SM
πολλαπλού ρόλου, βελτιωμένη έκδοση του Mig-29S. Στη σύνθεση του οπλισμού είχαν
προσθέσει τους πυραύλους Χ-29Τ και βόμβες τύπου ΚΑΒ-500ΚΡ αυτοκατευθυνόμενες
με τη βοήθεια TV Camera και αναλογικών συστημάτων. Οι δοκιμές του Mig-29M είχαν ολοκληρωθεί επιτυχώς, το 1996. Με οπλισμό δυο
πυραύλους Χ-29Τ ή τέσσερις βόμβες KAB-500KR βόμβες το Μιg-29Μ είναι ισάξιο
στις αποστολές κρούσης με το F-16C, ενώ ξεπερνούσε στο λόγο κόστους /αποτελεσματικότητας
σε ποσοστό 50% τα αεροσκάφη F/A-18 C και "Mirage" 2000-5. Με τον
πύραυλο αντιραντάρ Χ-31 Ρ. προέκυψε η παραλλαγή Mig-29MT, που είχε βελτιστοποιηθεί
στην προσβολή στόχων ραντάρ. Η εφαρμογή προγράμματος για αύξηση της ωφέλιμης
ζωής μέχρι τις 4.000 ώρες, επέτρεπε στα αεροσκάφη αυτά να παραμείνουν επιχειρησιακά
στην Πολεμική Αεροπορία της Ρωσίας μέχρι το 2010-2015.
7. Το MiG-29 φέρει υδραυλικά χειριστήρια και αυτόματο πιλότο SAU-451 τριών αξόνων αλλά δε διαθέτει σύστημα ελέγχου fly-by-wire ενώ το Sukhoi Su-27 διαθέτει, με το οποίο παρουσιάζει πολλές ομοιότητες.
8. Η άτρακτος και γενικότερα όλο το airframe των MiG-29, αποτελείται κυρίως απο αλουμίνιο με προσθήκη σύνθετων υλικών, ικανό να αντέχει ελιγμούς της τάξης των 9 g ! Υπάρχουν περιοριστές στο σύστημα, με τους οποίους γίνεται αποτροπή τους αεροσκάφους να 'πιάσει' τόσα g, αλλά μπορούν να απενεργοποιηθούν μηχανικά απο το χειριστή.
9. Οι πτέρυγες έχουν σχήμα τραπεζοειδές, με γωνία βέλους 42° στο χείλος προσβολής, ενώ στο χείλος εκφυγής περίπου στις 9° και με δίεδρο γωνία που φτάνει στις 3°. Στο χείλος προσβολής έχουν τοποθετηθεί πτερύγια ασφαλείας (Slots), όπου η ενεργοποίηση τους είναι αυτόματη, όταν αυξάνεται η γωνία προσβολής μέχρι 8,7°, ενώ η απενεργοποίηση τους πραγματοποιείται όταν ελαττώνεται μέχρι 7,1° με την ταυτόχρονη χρήση των πηδαλίων κλίσεως.
10. Το σύστημα προσγείωσης (Σ/Π) είναι τριών σημείων, όπου παρέχει δυνατότητες προσγείωσης και απογείωσης σε διαδρόμους από μπετόν, άσφαλτο μπετόν, σε μεταλλικούς διαδρόμους, χωμάτινους και χιονισμένους. Το μεταξόνιο είναι στα 3,645 μέτρα και το μετατρόχιο στα 3,09 μέτρα. Ο ριναίος τροχός είναι εφοδιασμένος με σύστημα πέδησης και οι τροχοί του είναι τύπου ΚΤ-100 570x140 χιλ.. και είναι εφοδιασμένος, με αρθρωτούς λασπωτήρες.
9. Οι πτέρυγες έχουν σχήμα τραπεζοειδές, με γωνία βέλους 42° στο χείλος προσβολής, ενώ στο χείλος εκφυγής περίπου στις 9° και με δίεδρο γωνία που φτάνει στις 3°. Στο χείλος προσβολής έχουν τοποθετηθεί πτερύγια ασφαλείας (Slots), όπου η ενεργοποίηση τους είναι αυτόματη, όταν αυξάνεται η γωνία προσβολής μέχρι 8,7°, ενώ η απενεργοποίηση τους πραγματοποιείται όταν ελαττώνεται μέχρι 7,1° με την ταυτόχρονη χρήση των πηδαλίων κλίσεως.
10. Το σύστημα προσγείωσης (Σ/Π) είναι τριών σημείων, όπου παρέχει δυνατότητες προσγείωσης και απογείωσης σε διαδρόμους από μπετόν, άσφαλτο μπετόν, σε μεταλλικούς διαδρόμους, χωμάτινους και χιονισμένους. Το μεταξόνιο είναι στα 3,645 μέτρα και το μετατρόχιο στα 3,09 μέτρα. Ο ριναίος τροχός είναι εφοδιασμένος με σύστημα πέδησης και οι τροχοί του είναι τύπου ΚΤ-100 570x140 χιλ.. και είναι εφοδιασμένος, με αρθρωτούς λασπωτήρες.
11. Το σύστημα ελέγχου πυρός (ΣΕΠ) συνδυάζει τον έλεγχο του αεροσκάφους και τον
έλεγχο της βολής των όπλων. Αποτελείται από το ραντάρ και σύστημα σκόπευσης
τύπου RLPK-29 (ηλεκτρονικό σύστημα σκόπευσης), το σύστημα ναυτιλίας τύπου
ΟΕ PrNK-29 και το σύστημα ελέγχου πυρός SUO-29M. Το ραντάρ είναι τύπου NO
19 "Rubin" έχει μέγιστη εμβέλεια σάρωσης στο μπροστινό ημισφαίριο
70 χλμ. ενώ στο οπίσθιο ημισφαίριο 35 χλμ. Μπορεί να παρακολουθεί ταυτόχρονα
δέκα στόχους, να καθορίζει την προτεραιότητα της απειλής και να εκτοξεύει
κατά του απειλητικότερου στόχου αυτόματα τους πυραύλους Κ-27. Κ κεραία κινείται
σε δύο άξονες (γωνία μετακίνησης 67° σε αζιμούθιο, 60° πάνω και 38° κάτω),
ενώ στην κλειστή αερομαχία η κίνηση της περιορίζεται μόνο ως προς το κατακόρυφο. Το σύστημα OE
PrNK-29 περιλαμβάνει" το ηλεκτροοπτικό σκοπευτικό που είναι
τοποθετημένο μπροστά ακριβώς από το αλεξήνεμο OEPS-29 και αποτελείται από έναν
αισθητήρα υπέρυθρων που ανιχνεύει την ΙR ακτινοβολία που εκπέμπει ο στόχος
και από ένα αποστασιόμετρο Laser. Όλο το σύστημα βρίσκεται εντός ενός περισκοπικού
περιστρεφόμενου πυργίσκου με τόξο κίνησης 20° οριζόντια και 15° κάθετα και
μπορεί να εγκλωβίζει στόχους σε απόσταση 50 χλμ. Το σύστημα ναυτιλίας ψηφιακής τεχνολογίας, είναι τύπου SN-29 σειράς S-100.
Στο συγκρότημα OEPS-29 περιλαμβάνονται ο σταθμός οπτικού λέιζερ τύπου KOLS
και σύστημα ανίχνευσης υπέρυθρων και σκοπευτικό επί κράνους τύπου "Shmel'-3UM".
12. Το σύστημα αυτοπροστασίας περιλαμβάνει ένα δείκτη προειδοποίησης
ραντάρ τύπου LOO6 LMC (Bereza) που παρέχει πληροφορίες διόπτευσης και τύπου
της απειλής.
Προωθητικό σύστημα
Το MiG-29 εφοδιάζεται με 2 turbofan Klimov RD-33 κινητήρες με απόδοση ξηράς ώσης: 50 kN (=11.240 λίβρες) και με μετάκαυση: 81,4 kN (=18.277 λίβρες). Ο κινητήρας RD-33 έχει υπερσυμπιεστή τεσσάρων βαθμίδων με πτερύγια
μεταβλητού βήματος στις τρεις πρώτες βαθμίδες, δακτυλιοειδή θάλαμο καύσης
και δύο στροβίλους με μονοκρυσταλλικά σταθερά πτερύγια. Διαθέτει σύστημα ηλεκτρονικού ψηφιακού ελέγχου τύπου BPR-88. Η εκκίνηση του μπορεί να γίνει από εσωτερικό ενσωματωμένο ΑΡU τύπου GTDE-117 ή από εξωτερική πηγή ισχύος.
Ο χώρος μεταξύ των κινητήρων, είναι αεροδυναμικά σχεδιασμένος για να παράγει άντωση μειώνοντας έτσι την επιρροή απο το φόρτωμα των πτερύγων και να εξασφαλίζει καλύτερους ελιγμούς. Αν κάποιος είναι παρατηρητικός, θα δεί πως στο πάνω μέρος της ατράκτου και προς το εμπρός μέρος θα δεί πως υπάρχουν και δεξιά και αριστερά κάποιες περσίδες/θυρίδες. Αυτές λοιπόν οι θυρίδες στα LERXs (=Leading Edge Extensions) αποτελούν βοηθητική είσοδο αέρα στους κινητήρες, οι οποίες ανοίγουν αυτόματα μόλις κλείσουν οι κύριες είσοδοι εισαγωγής αέρα των κινητήρων. Οι βοηθητικές θυρίδες κλείνουν όταν το αεροσκάφος φθάσει τα 200 km/h κατά την απογείωση ενώ η μετάβαση από τις κύριες στις βοηθητικές εισαγωγές
γίνεται με την επαφή του ριναίου τροχού στο έδαφος.
Η τεχνολογία αυτή έχει χρήση, κυρίως κατά τη φάση της προσγείωσης και της απογείωσης και ιδιαίτερα σε πτήσης σε χαμηλό υψόμετρο για την αποφυγή αναρρόφησης κομματιών, σωματιδίων, αντικειμένων, κτλ. Όμως, η τεχνολογία αυτή έχει εγκαταλειφθεί απο το MiG-35 το οποίο χρησιμοποιεί για τον ίδιο σκοπό mesh screens εγκατεστημένα στην κύρια είσοδο των κινητήρων, παρόμοια με αυτά των Sukhoi Su-27.
RD-33 Turbofan Engine |
Η τεχνολογία αυτή έχει χρήση, κυρίως κατά τη φάση της προσγείωσης και της απογείωσης και ιδιαίτερα σε πτήσης σε χαμηλό υψόμετρο για την αποφυγή αναρρόφησης κομματιών, σωματιδίων, αντικειμένων, κτλ. Όμως, η τεχνολογία αυτή έχει εγκαταλειφθεί απο το MiG-35 το οποίο χρησιμοποιεί για τον ίδιο σκοπό mesh screens εγκατεστημένα στην κύρια είσοδο των κινητήρων, παρόμοια με αυτά των Sukhoi Su-27.
Το MiG-29 μπορεί να διανύσει 1.500 km χωρίς εξωτερικές δεξαμενές καυσίμων και 2.100 χιλιόμετρα με εξωτερικές δεξαμενές. Η εσωτερική χωρητικότητα καυσίμων του αρχικού MiG-29B είναι 4.365 λίτρα κατανέμονται μεταξύ των έξι εσωτερικών δεξαμενών καυσίμων, τέσσερις στην άτρακτο και μία σε κάθε πτέρυγα. Ο ανεφοδιαμός εν πτήση, γίνεται μέσω ανιχνευτών με το σύστημα probe and drogue.
Πιλοτήριο
Είναι μονοθέσιο και εξοπλίζεται με ένα συμβατικό centre stick και στο αριστερό χέρι βρίσκεται το γκάζι. Ο πιλότος κάθεται σε ένα Zvezda Κ-36DM εκτοξευόμενο κάθισμα, που έχει εντυπωσιακές επιδόσεις σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Φέρει συμβατικό καντράν με ένα head-up-display (HUD) και ένα Shchel-3UM κράνος mounted display χωρίς δυνατότητα HOTAS (=hands on throttle and stick). Αναβαθμίσεις στο πιλοτήριο φέρουν, οθόνες υγρών κρυστάλλων (LCD) και οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFDs) και με δυνατότητα HOTAS.
Επίσης, λόγω της θέσης του πιλοτηρίου, το MiG-29 παρουσιάζει εξαιρετική ορατότητα για το πιλότο.
Οπλικό σύστημα
Αποτελείται απο:
i) Πυροβόλο των 30 χλστ. τύπου ΤΚΒ-687 (GSh-301) με 150 βλήματα τύπου ΑΟ-18.
ii) 6 έως 8 εξωτερικούς φορείς οπλισμού.
iii) Πύραυλοι αέρος-αέρος: R-27R, R-27T, R-73, R-60M.
iv) Μη κατευθυνόμενες ρουκέτες: S-24B.
v) Βόμβες: OFAB-100-120 (των 500 και 250 κιλών) κ.ά.
Φέρει συμβατικό καντράν με ένα head-up-display (HUD) και ένα Shchel-3UM κράνος mounted display χωρίς δυνατότητα HOTAS (=hands on throttle and stick). Αναβαθμίσεις στο πιλοτήριο φέρουν, οθόνες υγρών κρυστάλλων (LCD) και οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFDs) και με δυνατότητα HOTAS.
Επίσης, λόγω της θέσης του πιλοτηρίου, το MiG-29 παρουσιάζει εξαιρετική ορατότητα για το πιλότο.
Αποτελείται απο:
i) Πυροβόλο των 30 χλστ. τύπου ΤΚΒ-687 (GSh-301) με 150 βλήματα τύπου ΑΟ-18.
ii) 6 έως 8 εξωτερικούς φορείς οπλισμού.
iii) Πύραυλοι αέρος-αέρος: R-27R, R-27T, R-73, R-60M.
iv) Μη κατευθυνόμενες ρουκέτες: S-24B.
v) Βόμβες: OFAB-100-120 (των 500 και 250 κιλών) κ.ά.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά του MiG-29
- Crew: 1
- Length: 17.37 m (57 ft)
- Wingspan: 11.4 m (37 ft 3 in)
- Height: 4.73 m (15 ft 6 in)
- Wing area: 38 m² (409 ft²)
- Empty weight: 11,000 kg (24,250 lb)
- Loaded weight: 15,300 kg (33,730 lb)
- Max. takeoff weight: 20,000 kg (44,100 lb)
- Powerplant: 2 × Klimov RD-33 afterburning turbofans, 8,300 kgf (81.4 kN, 18,300 lbf) each
- Fuel capacity: 3,500 kg. (7,716 lbs.) internal
- Maximum speed: Mach 2.25 (2,400 km/h, 1,490 mph) At low altitude: Mach 1.25 (1,500 km/h, 930 mph)
- Range: 1,430 km (772 nmi, 888 mi) with maximum internal fuel
- Ferry range: 2,100 km (1,300 mi) with external drop tanks
- Service ceiling: 18,013 m (59,100 ft)
- Rate of climb: initial 330 m/s average 109 m/s 0–6000 m (65,000 ft/min)
- Wing loading: 403 kg/m² (82 lb/ft²)
- Thrust/weight: 1.09
- Maximum design g-load: +9 g
- 1 x 30 mm GSh-30-1 cannon with 150 rounds
- 7 Hard points: 6 x pylons under-wing, 1 x under fuselage
- Up to 3,500 kg (7,720 lb) of weapons including six air-to-air missiles — a mix of semi-active radar homing (SARH)/infrared homing R-60, R-27, R-73, active radar homing R-77, RBK-500, PB-250, FAB-250, FAB 500-M62, TN-100, ECM Pods, S-8 rockets, S-24 rockets, Kh-25, Kh-29
- Phazotron N019 Rubin radar
- N010 Zhuk radar
Για τους ενδιαφερόμενους, σύμφωνα με στοιχεία του 2009, η μέση τιμή για αγορά ενός καινούριου MiG-29, ανέρχεται στα: US $29 million !!!
~ Θέλω να ευχαριστήσω το site: www.redstar.gr, μιας και αποτέλεσε σπουδαία βάση και πηγή για τη συγγραφή του άρθρου ! ~
Βιβλιογραφία: 1) https://el.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29
2) http://www.redstar.gr/Foto_red/Aircraft/Mig_29.html
3) https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29
4) http://www.team-bhp.com/forum/commercial-vehicles/166918-mig-29-fulcrum-balance-rests-us.html
5) https://www.google.gr/search?hl=el&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=657&q=MIG-29&oq=MIG-29&gs_l=img.3...1135.3332.0.3693.6.6.0.0.0.0.384.731.0j2j0j1.3.0....0...1ac.1.64.img..3.3.727...0j0i30.iKfqOTc2OU0
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου