Αρχικά κατασκευαζόταν απο την "Hughes Helicopters", όπου ο Αμερικανικός Στρατός επέλεξε τα AH-64 το 1976 για αντικαταστάτη των AH-1 Cobra και ενέκρινε την παραγωγή τους από τη Hughes Helicopters το 1982. Το 1984 η Hughes Helicopters εξαγοράστηκε από την McDonnell Douglas που συνέχισε την εξέλιξη και παραγωγή του ελικοπτέρου μέχρι το 1997, όπου και αυτή αργότερα συγχωνεύθηκε με τη Boeing. Ένα από τα πρώτα πρωτότυπα YAH-64Α της "Hughes", έφερε στο ουραίο την T-ουρά.
Το χαρακτηρισμό "Apache" τον απέκτησε στα τέλη του 1981, προερχόμενος σαν χαρακτηρισμός απο την Ινδιάνικη φυλή των Απάτσι (Apache).
Σήμερα, ο στόλος των AH-64 αποτελείται από δύο μοντέλα αεροσκαφών, το AH-64Α και το νεότερο AH-64D. Το ΑΗ-64D, φέρει αρκετές αναβαθμίσεις σε σχέση με το AH-64A, όπως αναβαθμισμένο πιλοτήριο, καλύτερα συστήματα επιβίωσης, επικοινωνίας και πλοήγησης. Η βασικότερη όμως αναβάθμισή του, είναι το "Longbow" που φέρει στο στροφείο, το οποίο θα το αναλύσουμε παρακάτω. Βέβαια υπάρχουν και εκδόσεις του AH-64D που δεν έχουν το "Longbow" και επίσης δε φέρουν τόσο βελτιωμένους κινητήρες ούτε και το βελτιωμένο ραντάρ συχνοτήτων (RFI).
Σε σύγκριση με το AH-64A, το AH-64D:
i) έχει 400 % πιο θανατηφόρο χτύπημα
ii) είναι 720 % πιο "βιώσιμο" σε πεδίο μάχης
iii) υπερβαίνει τις απαιτήσεις του στρατού για εξουδετέρωση στόχων σε σειρά
iv) χωρίς οπτική εικόνα, αλλά μέσω συστημάτων μπορεί να χτυπήσει κινούμενες και ακίνητες/στατικές δεξαμενές σε ένα εύρος απόστασης έως και 7 km
v) μπορεί να χρησιμοποιήσει το "Target Acquisition Designation Sight" ή το "Fire Control Radar" προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία σε πεδίο μάχης. Το "Fire Control Radar (FCR)" είναι το λεγόμενο "Longbow" το οποίο εκτός απο ραντάρ φωτιάς έχει και δεύτερο ρόλο ο οποίος είναι να ανιχνεύει στόχους (αναφέρεται στο xi)
vi) έχει τη δυαντότητα να σαρώσει, να ανιχνεύσει και να ταξινομήσει περισσότερους απο 128 εχθρικούς στόχους και τους 16 πιο επικίνδυνους να τους βάλει σε σειρά προτεραιότητας αρχίζοντας μια επίθεση ακριβείας..... και όλα αυτά σε λιγότερο απο 30 δευτερόλεπτα !!!
vii) απαιτεί 1/3 λιγότερες εργατοώρες συντήρησης ανά ώρα πτήσης
viii) μπορεί να πετά συνολικά 91 % του συνολικού χρόνου, δηλαδή 11 % περισσότερο απ' οτι απαιτείται
ix) μπορεί να απενεργοποιεί την αυτόματη λειτουργία των πυραύλων Hellfire
x) μέσω της λειτουργίας "LOBL", ο πύραυλος Hellfire μπορεί να παρακολουθεί κινούμενες στόχους ή σταθερούς στόχους αλλα σε μικρή εμβέλεια πριν εκτοξευθεί ενώ σε λειτουργία "LOAL" μπορεί να παρακολουθεί πολλούς αλλά σταθερούς στόχους πριν εκτοξευθεί
xi) χρησιμοποιώντας το ιδιαίτερα εξελιγμένο Longbow Fire Control Radar που βρίσκετα πάνω απο το στροφείο που δίνει τη δυνατότητα να ανιχνεύει, να ταξινομεί και να δίνει προτεραιότητα σε σταθερούς και κινούμενους στόχους τόσο στο έδαφος όσο και στον αέρα, έχει καταφέρει να χαρακτηριστεί απο πολλούς ώς το πιο προηγμένο εναέριο άρμα μάχης στο κόσμο !
xii) έχοντας τη δυντότητα χρήσης πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων, όπως τα: "BITE", "ΑΤΕ" "IETM", "INU", "DVR", "LBHMMS", κ.τ.λ καθώς και το AN/APG-78 FCR που είναι ένας multi-mode Millimiter Wave (ΜΜW) αισθητήρας που ενσωματώνεται στο Longbow και δίνει ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα στην ανίχνευση και τη ταξινόμηση των στόχων ακόμη και σε ακραίες και αντίξοες συνθήκες...... δικαιώνει το παραπάνω χαρακτηρισμό.
xiii) το RFI αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του Longbow FCR. Παρόλα αυτά έχει ευαισθησία πάνω από ένα φάσμα ραδιοσυχνοτήτων. Το RFI διαθέτει προγραμματιζόμενη βιβλιοθήκη με τις "υπογραφές" των εχθρικών πομπών.
Ο στόλος των AH-64A έχει ξεπεράσει ήδη το ένα εκατομμύριο ωρών πτήσης !
Η παρθενική του πτήση έγινε στις 30 Σεπτεμβρίου του 1975 και έκτοτε βρίσκεται σε υπηρεσία αλλά και στη παραγωγή μέχρι και σήμερα. Πλέον διαχειρίζεται και εκσυγχρονίζεται απο την Boeing Defense, Space & Security των ΗΠΑ.
AH-64A Apache της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας |
Εκδόσεις του ελικοπτέρου αυτού:
a) AH-64A - Πρωτότυπο
b) AH-64B - Προτεινόμενη αναβάθμιση που ακυρώθηκε
c) AH-64C - Προτεινόμενη αναβάθμιση που ακυρώθηκε
d) AH-64D - Το εξελιγμένο μοντέλο AH-64D Apache Longbow, είναι εξοπλισμένο με ένα βελτιωμένο σύνολο αισθητήρων, πιλοτήριο γυαλιού, καλύτερα οπλικά συστήματα, μεγαλύτερη τελική ταχύτητα κ.α.
e) AH-64E - Έχει την ικανότητα να ελέγχει μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV), το οποίο χρησιμοποιείται για να εκτελεί εναέριες αποστολές επιτήρησης.
f) AH-64F - Πρόκειται να εγκαταστήσει τις εκδόσεις των Apache απο το 2040 και μετά και σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες: θα έχει μεγαλύτερη ταχύτητα μέσω ενός νέου κινητήρα turboshaft απόδοσης 3.000 shp, ανασυρόμενο σύστημα προσγείωσης, stub wings για να μειώνουν την απαίτηση άντωσης μόνον απο το κύριο ρότορα, ουραίο στροφείο που θα μπορεί να αρθρώνει έως και 90 βαθμούς/μοίρες για εξασφάλιση ώθησης προς τα εμπρός.
g) Sea Apache - Ναυτική έκδοση
h) Εξαγωγή - Αρκετά μοντέλα που προέρχονται από τα AH-64A και AH-64D είναι διαθέσιμα για εξαγωγή. Επίσης η έκδοση AgustaWestland Apache συναρμολογείται στο Ηνωμένο Βασίλειο με άδεια της Boeing.
AH-64D Apache flying over Baghdad, Iraq in 2007 |
Ανασκόπηση στα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα:
Cockpit: Απαιτεί πλήρωμα 2 ατόμων. Ο πιλότος/κυβερνήτης κάθεται πίσω και πάνω απο τον συγκυβερνήτη ο οποίος (εννοείται ο συγκυβερνήτης) είναι και ο οπλίτης . Το πιλοτήριο εκτός του οτι είναι διαχωριζόμενο και φέρει εξωτερική θωράκιση, φέρει και εσωτερική θωράκιση μεταξύ των διαμερισμάτων του πληρώματος για μεγαλύτερη ασφάλεια (επιβίωση τουλάχιστον του ενός εκ των δύο). Σε περίπτωση απώλειας του ενός εκ των δύο πληρωμάτων, αυτός που θα απομείνει έχει όλα τα απαραίτητα συστήματα στη διάθεσή του για να μεταφέρει το ελικόπτερο σε ασφαλή θέση/τοποθεσία.
Λογισμικό - Οπλικό σύστημα: Στο εμπρός μέρος, δηλαδή στη μύτη του, υπάρχει ειδική εγκατάσταση αισθητήρων (nose mounted sensor suite) για: i) απόκτηση και κλείδωμα στόχων και ii) πορεία με νυχτερινή όραση. Ο κάτοχος του Apache, ανάλογα και με τις απαιτήσεις που έχει, μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρεις διαφορετικούς αισθητήρες: i) Day TV (=χρήση την ημέρα και απόχρωση μαύρο-άσπρο), ii) TADS FLIR (=θερμικές εικόνες με χρήση τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα καθώς και σε δυσμενείς συνθήκες) και iii) DVO (=έγχρωμη απεικόνιση του χώρου και χρήση την ημέρα και το σούρουπο). Το 2014, ανακοινώθηκε ότι οι νέοι αισθητήρες που θα αντικαταστήσουν τους ήδη υπάρχοντες (απόχρωσης μαύρο-άσπρο και απεικόνισης χαμηλής ευκρίνειας) για τη στόχευση και την επιτήρηση είναι υπό εξέλιξη για τη παροχή καλύτερης ποιότητας χρώματος με εικόνες ακόμη πιο υψηλής ανάλυσης για το πλήρωμα. Στο μπροστινό μέρος της ατράκτου, ανάμεσα στα σκέλη του συστήματος προσγείωσης, είναι εγκατεστημένο ένα πολυβόλο Μ230 των 30 mm διαμέτρου σφαίρας. Στα στελέχη των πτερύγων, είναι εγκατεστημένα συνολικά 4 hardpoints με τη μορφή πυλώνων, δύο σε κάθε μεριά, τα οποία είναι εφοδιασμένα με ένα συνδυασμό βλημάτων και όπλων -ανάλογα με τη περίσταση-, όπως : τους οδηγούμενους με λέιζερ αντιαρματικούς πυραύλους AGM-114 Hellfire, τις ρουκέτες Hydra 70 των 70 mm, το CRV7 των 70 mm air-to-ground rockets και το AIM-92 Stinger. Όλες οι βασικές εκδόσεις του AH-64 έχουν ως standard παράμετρο για εναέρια βολή την επιτεύξη τουλάχιστον 1 hit για κάθε 30 βολές σε ένα τροχοφόρο όχημα σε μια σειρά από 800 - 1.200 μέτρα. Συνολικά μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 16 Hellfire πυραύλους. Επίσης διαθέτει σύστημα LRF / D, το οποίο βάζει σε λειτουργία το Hellfire καθώς παρέχει επίσης και ένα εύρος πληροφοριών για υπολογισμούς που αφορούν για παράδειγμα τον έλεγχο πυρκαγιάς απο βαλλιστικά βλήμματα. Ακόμη μέσω του συστήματος FLIR, μπορεί να εντοπιστεί θερμικά ένας εχθρικός στόχος αλλά υπάρχουν διαφοροποιήσεις που οφείλονται σε θερμοκρασιακές μεταβολές του περιβάλλοντος.
(Σε ειδικές περιπτώσεις τα Apache μπορούν να εξοπλίζονται με τους αντιαρματικούς πυραύλους θερμοβαρικής κεφαλής AGM-114N για ενισχυμένη έκρηξη ! Τον Οκτώβριο του 2015, ο στρατός των ΗΠΑ διέταξε τη πρώτη εφαρμογή στα Apache των προηγμένων Precision Kill Weapon System (APKWS) ρουκετών των 70 mm )
Ήδη απο το 2014, ο στρατός των ΗΠΑ έχει προσαρμοσει στα Apache νέες τεχνολογίες για την αύξηση των θαλάσσιων επιδόσεων τους, όπως βελτιωμένοι αισθητήρες που περιλαμβάνουν ραντάρ εκτεταμένης αυτονομίας ικανό να ανιχνεύει μικρά πλοία στις παράκτιες περιοχές καθώς και ειδικές προσαρμογές του λογισμικού για το χειρισμό θαλάσσιων στόχων.
Η Boeing έχει προτείνει ότι το AH-64 θα μπορούσε να εξοπλίζεται με ειδικά λέιζερ για να καταστρέφουν τις επικοινωνίες των εχθρικών αεροσκαφών ή γενικότερα των ραδιοεξοπλισμό τους.
Το AH-64 μπορεί να διαμορφωθεί με μια εξωτερική δεξαμενή καυσίμου 230 γαλονιών χωρητικότητας για να επεκτείνει το φάσμα του για τις αποστολές επίθεσης ή μπορεί να διαμορφωθεί με έως και 4 δεξαμενές 230 γαλονιών χωρητικότητας καυσίμου για μεγάλες επιχειρήσεις. Η ακτίνα καταπολέμησης του AH-64, χωρίς εξωτερική δεξαμενή, είναι περίπου 150 χιλιόμετρα. Η ακτίνα μάχης με μια εξωτερική δεξαμενή καυσίμου 230 γαλονιών ανεβαίνει περίπου στα 300 χιλιόμετρα.
Μοναδικό χαρακτηριστικό: Τα Apache έχουν τη δυνατότητα το πλήρωμα να φορά το ειδικά φτιαγμένο κράνος που φέρει επάνω του οθόνη, το λεγόμενο: "Integrated Helmet and Display Sighting System (IHADSS)". Μεταξύ των πολλών ιδιοτήτων που φέρει η κατασκευή αυτή, η βασικότερη είναι οτι δίνει τη δυνατότητα στον οπλίτη να διαχειρίζεται το πολυβόλο Μ230 απο το κράνος, έχοντας έτσι καλύτερο οπτικό πεδίο με το στόχο.
Κινητήρες: Τα περισσότερα AH-64 τροφοδοτούνται από δύο General Electric T700 turboshaft κινητήρες, απόδοσης απο 1696 shp έως 1994 shp ο καθένας με ψηλά τοποθετημένες τις εξατμίσεις και στις δύο πλευρές της ατράκτου. Η ισχυρότερη έκδοση είναι ο κινητήρας της Rolls-Royce, Turbomeca RTM322 (για την έκδοση WAH-64D) απόδοσης 2100 shp και ακολουθεί της General Electric Aviation ο T700-GE-701D (για την έκδοση AH-64Ds) απόδοσης 2000 shp.
(shp = shaft horse power)
Φωτογραφία μιας Rolls-Royce Turbomeca RTM322 μήκους: 46,1 in , διαμέτρου: 25,5 in , ξηρού βάρους: 503 lb , καυστήρας αντίστροφης ροής , μέγιστη ισχύς εξόδου: 2270 shp, ολική σχέση πίεσης: 14,2 και αναλογία δύναμης-βάρους: 7,4 kW/Kg.
Σε μια συνηθισμένη θερμοκρασιακά ημέρα όπου οι θερμοκρασίες κυμαίνονται γύρω στους 15 ° C, το AH-64 έχει κάθετο ρυθμό ανόδου 1,775 fpm (541 mpm) και ανώτατο όριο πτήσης τα 6400 μέτρα (21.000 ft). Ωστόσο, με μια αύξηση της θερμοκρασίας γύρω στους 21 ° C, ο κάθετος ρυθμός ανόδου πέφτει στα 1,595 fpm (486 mpm) και το μέγιστο ύψος πτήσης στα 5.900 μέτρα (19.352 ft) εξαιτίας της μικρότερης πυκνότητας του αέρα. Η ταχύτητα τους για τις απλές εκδόσεις, κυμαίνεται γύρω στα 293 km/h, με μήκος: 18 μέτρα, άνοιγμα φτερών: 15 μέτρα και βάρος: 5.165 kg
Το κόστος τους, κυμαίνεται :
για τα AH-64A: US $20M (με το κοστολόγιο του 2007), για τα AH-64D: US $65M (με το κοστολόγιο του 2010) και για τα AH-64E: US $35.5M (με εκτίμηση του 2014).
Όλες οι σειρές Apache έχουν φτιαχτεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να είναι διαθέσιμα 24 ώρες το 24ωρο, κάτω απο οποιαδήποτε συνθήκη και σε οποιοδήποτε περιβάλλον. Το μόνο μελανό τους σημείο, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, είναι οτι πάνω από τη θάλασσα οι δραστηριότητες τους υποβαθμίζονται λόγω του συστήματος πλοήγησης τους. Έτσι για έναν "θαλάσσιο στόχο" θέτουν ως δικλείδα ασφαλείας το ανώτατο όριο των 500 ft και ορατότητα λιγότερο από 3 km. Παρόλο αυτά, τα προβλήματα αυτά τείνουν να εξαφανιστούν με τη πρόοδο της τεχνολογίας και όπως είπαμε και πιο πάνω, γίνονται ενέργειες για να βελτιωθεί πλήρως η απόδοσή τους σε περιπτώσεις θαλάσσιας χρήσης.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά του AH-64A/D
Data from Jane's Information Group, Bishop
General characteristics- Crew: 2 (pilot, and co-pilot/gunner)
- Length: 58.17 ft (17.73 m) (with both rotors turning)
- Rotor diameter: 48 ft 0 in (14.63 m)
- Height: 12.7 ft (3.87 m)
- Disc area: 1,809.5 ft² (168.11 m²)
- Empty weight: 11,387 lb (5,165 kg)
- Loaded weight: 17,650 lb (8,000 kg)
- Max. takeoff weight: 23,000 lb (10,433 kg)
- Powerplant: 2 × General Electric T700-GE-701 turboshafts, 1,690 shp (1,260 kW) [upgraded to T700-GE-701C (for AH-64A/D from 1990), 1,890 shp (1,409 kW)] each
- Fuselage length: 49 ft 5 in (15.06 m)
- Rotor systems: 4 blade main rotor, 4 blade tail rotor in non-orthogonal alignment
- Never exceed speed: 197 knots (227 mph, 365 km/h)
- Maximum speed: 158 knots (182 mph, 293 km/h)
- Cruise speed: 143 knots (165 mph, 265 km/h)
- Range: 257 nmi (295 mi, 476 km) with Longbow radar mast
- Combat radius: 260 nmi (300 mi, 480 km)
- Ferry range: 1,024 nmi (1,180 mi, 1,900 km)
- Service ceiling: 21,000 ft (6,400 m) minimum loaded
- Rate of climb: 2,500 ft/min (12.7 m/s)
- Disc loading: 9.80 lb/ft² (47.9 kg/m²)
- Power/mass: 0.18 hp/lb (0.31 kW/kg)
- Guns: 1× 30 mm (1.18 in) M230 Chain Gun with 1,200 rounds as part of the Area Weapon Subsystem
- Hardpoints: Four pylon stations on the stub wings. Longbows also have a station on each wingtip for an AIM-92 Stinger twin missile pack
- Rockets: Hydra 70 70 mm, CRV7 70 mm, and APKWS 70 mm air-to-ground rockets
- Missiles: Typically AGM-114 Hellfire variants; AIM-92 Stinger may also be carried.
- Lockheed Martin / Northrop Grumman AN/APG-78 Longbow fire-control radar (Note: can only be mounted on the AH-64D/E)
AH-64D pilot's virtual cockpit. The left MPD contains a MetaVRTM sensor video and the right MPD is a TSD page with map underlay powered by ZedaSoft's Map Server |
Rolls Royce Turbomeca RTM322 engine |
T700 engine to be replaced in Apaches and Black Hawks – some day (GE Aviation photo) |
Βιβλιογραφία: 1) https://el.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-64_Apache
2) http://www.military.com/equipment/ah-64-apache-longbow
3) http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-64-specs.htm
4) http://fas.org/man/dod-101/sys/ac/ah-64.htm
5) https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-64_Apache
6) http://www.zedasoft.com/products/ah64.jsp
7) http://breakingdefense.com/2015/09/buy-a-new-helo-engine-the-army-thinks-it-can-thinks-it-can/
8) http://www.ukapache.com/apache_technical.htm
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου