Η μίζα Κόφμαν -γνωστή και ως μίζα shotgun- τη δεκαετία 1930 και 1940, αποτέλεσε το κατ΄ εξοχήν σύστημα εκκίνησης των περισσότερων εμβολοφόρων αεροσκαφών καθώς και των θωρακισμένων οχημάτων.
"Coffman Starter" (Πηγή εικόνων: http://www.pprune.org/aviation-history-nostalgia/380056-coffman-starter.html)
Σχεδιασμός και Λειτουργία της μίζας Coffman
Η μίζα Κόφμαν, χρησιμοποιεί ένα μεγάλο κενό/άσφαιρο φυσσίγι μέσα στο οποίο περιέχεται ένα είδος άκαπνης πυρίτιδας.
Η όλη διάταξη αποτελείται από ένα κλείστρο στο οποίο τοποθετείται το φυσίγγι. Το κλείστρο συνδέετο με τον κινητήρα μέσα απο ένα κοντό σωλήνα από χάλυβα . Το σύστημα κλείστρο -σωλήνας δρά σαν ένα κοινό όπλο. Το άσφαιρο φυσίγγιο, αφού τοποθετηθεί εντός του κλείστρου ενεργοποιείται ηλεκτρικά ή μηχανικά. Κατά την εκπυρσοκρότηση του φυσιγγίου η εκτόξευση αερίου που προκαλείται, σπρώχνει πρός τα μπροστά ένα έμβολο του οποίου το ένα άκρο οδηγεί ένα σπείρωμα κοχλία που εμπλέκεται με τον κινητήρα και συγκεκριμένα με τον στροφαλοφόρο άξονα.
Που πλεονεκτεί η μίζα Coffman έναντι των υπολοίπων ;
"Coffman Starter" (Πηγή εικόνων: http://www.pprune.org/aviation-history-nostalgia/380056-coffman-starter.html)
Σχεδιασμός και Λειτουργία της μίζας Coffman
Η μίζα Κόφμαν, χρησιμοποιεί ένα μεγάλο κενό/άσφαιρο φυσσίγι μέσα στο οποίο περιέχεται ένα είδος άκαπνης πυρίτιδας.
Η όλη διάταξη αποτελείται από ένα κλείστρο στο οποίο τοποθετείται το φυσίγγι. Το κλείστρο συνδέετο με τον κινητήρα μέσα απο ένα κοντό σωλήνα από χάλυβα . Το σύστημα κλείστρο -σωλήνας δρά σαν ένα κοινό όπλο. Το άσφαιρο φυσίγγιο, αφού τοποθετηθεί εντός του κλείστρου ενεργοποιείται ηλεκτρικά ή μηχανικά. Κατά την εκπυρσοκρότηση του φυσιγγίου η εκτόξευση αερίου που προκαλείται, σπρώχνει πρός τα μπροστά ένα έμβολο του οποίου το ένα άκρο οδηγεί ένα σπείρωμα κοχλία που εμπλέκεται με τον κινητήρα και συγκεκριμένα με τον στροφαλοφόρο άξονα.
Η εξαναγκασμένη κίνηση του στροφαλαφόρου προκαλεί
ακολούθως τη βίαιη κίνηση των πιστονιών εντός των κυλίνδρων και ακολούθως την
ανάφλεξη του μίγματος και έτσι την εκκίνηση του κινητήρα.
Παράδειγμα Λειτουργίας:
Όταν ο πιλότος γυρίσει το διακόπτη 'ignition' το φυσίγγι
εκπυρσοκροτεί και αέριο υψηλής πίεσης της τάξης των 1000 psi κινούμενο με
ταχύτητα περί τα 600 ft /sec ή περίπου 200 m /sec διοχετεύεται δια μέσου του
σωλήνα και πιέζει το έμβολο στου οποίου το άκρο είναι τοποθετημένο γρανάζι που συνδέεται με
τον στροφαλοφόρο άξονα.
Που πλεονεκτεί η μίζα Coffman έναντι των υπολοίπων ;
1. Η εκκίνηση με ηλεκτρική μίζα απαιτούσε μεγάλο και βαρύ
φορτίο απο μπαταρίες, γεγονός που αλλοίωνε τα χαρακτηριστικά πτήσης ενώ
ταυτόγχρονα θα έπρεπε να μεταφέρεται ή να υπάρχει στα σημεία απογείωσης και προσγείωσης
πάντα εξοπλισμός φόρτισης των μπαταριών .
2. Τα μηχανικά αδρανειακά συστήματα εκκίνησης (η λεγόμενη
μανιβέλα) απαιτούσαν βαρύ φορτίο του τροχού, εξαιτίας της μεγάλης δύναμης και ροπής που προερχόταν απο το ανθρώπινο χέρι.
3. Σαν σύστημα, ήταν πιο ελαφρύ και συμπαγές απο τα αδρανειακά ή ηλεκτρικά -μέσω μπαταριών- συστήματα
4. Δεν απαιτεί κανέναν βοηθητικό εξοπλισμό για να τεθεί σε λειτουργία, κάτι που την κάνει ιδιαίτερα σημαντική και χρήσιμη όταν το αεροπλάνο βρίσκεται σε απομακρυσμένες περιοχές.
Που μειονεκτεί η μίζα Coffman έναντι των υπολοίπων ;
1. Έπρεπε να υπάρχει απόθεμα φυσιγγίων κάθε φορά που εκκινεί ο κινητήρας.
Παρακάτω στο video, βλέπουμε χαρακτηριστικά την εκκίνηση ενός radial αεροσκάφους με μίζα Coffman:
Όπως καταλαβαίνετε, ήταν εύλογο η μίζα Coffman να θεωρηθεί το πιο αποδοτικό και απλό σύστημα εκκίνησης εμβολοφόρων κινητήρων με έλικα.
Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω το χρήστη: sukhoi.su29 απο το site: www.petame.gr για τη σπουδαία δουλειά που έκανε πάνω στο θέμα αυτό !
Βιβλιογραφία: 1) http://www.petame.gr/forumv/archive/index.php/t-10182.html
2) https://en.wikipedia.org/wiki/Coffman_engine_starter
3) https://www.youtube.com/watch?v=65qrzgbTTcQ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου