" Γιατί υπάρχουν δύο μπουζί σε κάθε κύλινδρο στις εμβολοφόρες μηχανές των αεροσκαφών και όχι ένα ; "
Άν έχει παρατηρήσει κανείς, στις εμβολοφόρες μηχανές των αεροσκαφών υπάρχουν συνήθως δύο μπουζί (spark plug) σε κάθε κύλινδρο και ποτέ ένα.
Οι λόγοι για τους οποίους γίνεται αυτό, είναι οι εξής:
1. Αξιοπιστία
Έστω οτι βρισκόμαστε εν πτήση και διαθέτουμε έναν ελικοφόρο εμβολοφόρο κινητήρα με ένα μπουζί ανά κύλινδρο (=μονό σύστημα ανάφλεξης). Τότε σε περίπτωση που προκλιθεί ζημιά στο μπουζί μας, αμέσως αυτό συνεπάγεται ματαίωση ανάφλεξης στον κύλινδρο αυτό με συνέπεια τη διακοπή λειτουργίας του κινητήρα μας. Όσον αφορά τη λειτουργία της προπέλας μας, εξαρτάται απο τη ταχύτητα του αέρα, όπου υπάρχουν 2 ενδεχόμενα: είτε θα βοηθηθεί απο αυτόν (εννοείται απο τον αέρα) και θα έχουμε σταδιακή μείωση των στροφών της με σταδιακή απώλεια ύψους (κάθοδος), είτε θα σταματήσει εντελώς η περιστροφή της (απότομη κάθοδος --> μη ελεγχόμενη απώλεια ύψους --> κίνδυνος πρόσκρουσης).
(Σημείωση: Άν πετάμε με έναν 4-κύλινδρο κινητήρα με ένα μπουζί σε κάθε κύλινδρο, τότε βλάβη του ενός μπουζί συνεπάγεται με μείωση της ισχύς κατά 25% )
Άρα λοιπόν, καταλαβαίνετε πως όταν μιλάμε για ασφάλεια (υλικού, εξοπλισμού, ανθρώπων) δεν υπάρχουν περιθώρια διαπραγμάτευσης. Έτσι αποφεύγουμε το μονό σύστημα ανάφλεξης, για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων σε κάποιες χιλιάδες πόδια πάνω απο το έδαφος !
2. Δύναμη
Η ύπαρξη των δύο μπουζί σε κάθε κύλινδρο, εξασφαλίζει περισσότερη δύναμη/απόδοση αυτού. Γιατί συμβαίνει αυτό;....... διότι η ανάφλεξη του μίγματος (αέρας+καύσιμο) δεν γίνεται απο μία θέση, αλλά απο δύο ξεχωριστές θέσεις και σε αντίθετες πλευρές του κυλίνδρου.
Με τον τρόπο αυτό, επιτυγχάνουμε:
α) γρηγορότερη καύση του μίγματος και β) η καύση αυτή είναι πιο πληρέστερη. Αυτά τα δύο μας οδηγούν σε ύπαρξη περισσότερης δύναμης, δηλαδή στο ζητούμενο για κάθε μηχανικό.
3. Καύση
Στη περίπτωση μονού συστήματος ανάφλεξης, η καύση γίνεται στο κέντρο απο πάνω προς τα κάτω και προς τα έξω. Στη περίπτωση διπλού συστήματος ανάφλεξης, με τοποθέτηση των μπουζί όπως αναφέραμε πιο πάνω, η καύση γίνεται απο τα άκρα του κυλίνδρου και προς τα μέσα.
Έτσι, στο διπλό σύστημα ανάφλεξης έχουμε καλύτερη και πληρέστερη κάυση, αποφεύγονται hot-spot σημεία στο κύλινδρο και η πίεση διανέμεται ομοιόμορφα στον κύλινδρο, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τους μεγάλους υψηλής συμπίεσης αερόψυκτους κινητήρες.
4. Ρύπανση
Στις αεροπορικές βενζίνες, προστίθεται το λεγόμενο "TEL" γνωστό και ως "τετρα-αιθυλομόλυβδος". Το "TEL" προστατεύει τον κινητήρα απο το λεγόμενο "χτύπημα του κινητήρα (engine knock)". Χαρακτηριστικά, 100 LL Avgas περιέχουν μόλυβδο. Παρόλο τη θετική του συνεισφορά, έχει ένα βασικό μειονέκτημα: υπολλείματα άκαυστου μολύβδου συγκεντρώνονται στο μπουζί προκαλώντας το λεγόμενο "mis-fire".
Η ύπαρξη δύο μπουζί λύνει το πρόβλημα αυτό, αφού η καλύτερη και πληρέστερη καύση που προσφέρει δεν αφήνει υπόλοιπα άκαυστου μολύβδου εντός του κυλίνδρου και σε περίπτωση που στο ένα μπουζί προκληθεί "mis-fire" τότε το άλλο εξασφαλίζει τη συνέχιση της καύσης.
Οι λόγοι για τους οποίους γίνεται αυτό, είναι οι εξής:
1. Αξιοπιστία
Έστω οτι βρισκόμαστε εν πτήση και διαθέτουμε έναν ελικοφόρο εμβολοφόρο κινητήρα με ένα μπουζί ανά κύλινδρο (=μονό σύστημα ανάφλεξης). Τότε σε περίπτωση που προκλιθεί ζημιά στο μπουζί μας, αμέσως αυτό συνεπάγεται ματαίωση ανάφλεξης στον κύλινδρο αυτό με συνέπεια τη διακοπή λειτουργίας του κινητήρα μας. Όσον αφορά τη λειτουργία της προπέλας μας, εξαρτάται απο τη ταχύτητα του αέρα, όπου υπάρχουν 2 ενδεχόμενα: είτε θα βοηθηθεί απο αυτόν (εννοείται απο τον αέρα) και θα έχουμε σταδιακή μείωση των στροφών της με σταδιακή απώλεια ύψους (κάθοδος), είτε θα σταματήσει εντελώς η περιστροφή της (απότομη κάθοδος --> μη ελεγχόμενη απώλεια ύψους --> κίνδυνος πρόσκρουσης).
Πηγή: www.boldmethod.com |
Άρα λοιπόν, καταλαβαίνετε πως όταν μιλάμε για ασφάλεια (υλικού, εξοπλισμού, ανθρώπων) δεν υπάρχουν περιθώρια διαπραγμάτευσης. Έτσι αποφεύγουμε το μονό σύστημα ανάφλεξης, για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων σε κάποιες χιλιάδες πόδια πάνω απο το έδαφος !
2. Δύναμη
Η ύπαρξη των δύο μπουζί σε κάθε κύλινδρο, εξασφαλίζει περισσότερη δύναμη/απόδοση αυτού. Γιατί συμβαίνει αυτό;....... διότι η ανάφλεξη του μίγματος (αέρας+καύσιμο) δεν γίνεται απο μία θέση, αλλά απο δύο ξεχωριστές θέσεις και σε αντίθετες πλευρές του κυλίνδρου.
Πηγή: www.boldmethod.com |
Με τον τρόπο αυτό, επιτυγχάνουμε:
α) γρηγορότερη καύση του μίγματος και β) η καύση αυτή είναι πιο πληρέστερη. Αυτά τα δύο μας οδηγούν σε ύπαρξη περισσότερης δύναμης, δηλαδή στο ζητούμενο για κάθε μηχανικό.
3. Καύση
Στη περίπτωση μονού συστήματος ανάφλεξης, η καύση γίνεται στο κέντρο απο πάνω προς τα κάτω και προς τα έξω. Στη περίπτωση διπλού συστήματος ανάφλεξης, με τοποθέτηση των μπουζί όπως αναφέραμε πιο πάνω, η καύση γίνεται απο τα άκρα του κυλίνδρου και προς τα μέσα.
Πηγή: www.boldmethod.com |
Έτσι, στο διπλό σύστημα ανάφλεξης έχουμε καλύτερη και πληρέστερη κάυση, αποφεύγονται hot-spot σημεία στο κύλινδρο και η πίεση διανέμεται ομοιόμορφα στον κύλινδρο, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τους μεγάλους υψηλής συμπίεσης αερόψυκτους κινητήρες.
4. Ρύπανση
Στις αεροπορικές βενζίνες, προστίθεται το λεγόμενο "TEL" γνωστό και ως "τετρα-αιθυλομόλυβδος". Το "TEL" προστατεύει τον κινητήρα απο το λεγόμενο "χτύπημα του κινητήρα (engine knock)". Χαρακτηριστικά, 100 LL Avgas περιέχουν μόλυβδο. Παρόλο τη θετική του συνεισφορά, έχει ένα βασικό μειονέκτημα: υπολλείματα άκαυστου μολύβδου συγκεντρώνονται στο μπουζί προκαλώντας το λεγόμενο "mis-fire".
Πηγή: www.boldmethod.com απο ΑΑ1Car.com |
Η ύπαρξη δύο μπουζί λύνει το πρόβλημα αυτό, αφού η καλύτερη και πληρέστερη καύση που προσφέρει δεν αφήνει υπόλοιπα άκαυστου μολύβδου εντός του κυλίνδρου και σε περίπτωση που στο ένα μπουζί προκληθεί "mis-fire" τότε το άλλο εξασφαλίζει τη συνέχιση της καύσης.
Άρα λοιπόν η ύπαρξη διπλού συστήματος ανάφλεξης -σε αντίθεση με το μονό- προσφέρει: αυξημένη αξιοπιστία, περισσότερη δύναμη, καλύτερη και πληρέστερη καύση και μειωμένους ρύπους με μειωμένη πιθανότητα πρόκλησης "mis-fire". Με λίγα λόγια, έχουμε έναν πιο αποδοτικό και αξιόπιστο κινητήρα !
Βιβλιογραφία: 1) http://www.boldmethod.com/learn-to-fly/aircraft-systems/why-aircraft-engines-have-two-spark-plugs-per-cylinder/
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου