" Τροχοδρόμηση (taxiing) αεροσκάφους και ύπαρξη Jet Blast "

 Όταν μιλάμε για τροχοδρόμηση (ή taxiing) δεν εννοούμε την επιτάχυνση του αεροσκάφους κατά μήκος του διαδρόμου πριν την απογείωση ούτε την επιβράδυνσή του κατά την προσγείωση, αλλά εννοούμε τη μετακίνηση του αεροσκάφους απο ένα μέρος του αεροδρομίου σε άλλο μέσω των λωρίδων κυκλοφορίας
Επίσης, υπάρχουν πολλοί που συγχέουν τη τροχοδρόμηση με τη ρυμούλκηση. Δεν είναι σωστό κάτι τέτοιο. Η βασική διαφορά μεταξύ τους είναι οτι η τροχοδρόμηση γίνεται με ισχύ που προέρχεται απο το ίδιο το αεροπλάνο, ενώ στη ρυμούλκηση η απαιτούμενη ισχύ προέρχεται απο το ρυμουλκό.



Ποιά είναι τα στάδια της τροχοδρόμησης ;

1. Πριν προβούμε σε οποιαδήποτε ενέργεια, ελέγχουμε πολύ καλά το χώρο γύρω μας. Απαιτείται ένα ελεύθερο περιβάλλον. Ύπαρξη αντικειμένων ή ανθρώπων μπορεί να δυσκολέψει την τροχοδρόμηση ή ακόμη και να προκληθεί ζημιά ή να θέσουμε σε κίνδυνο μια ανθρώπινη ζωή.
2. Αφού εξασφαλίσουμε έναν άνετο και ασφαλή χώρο, ελευθερώνουμε τα φρένα, αυξάνοντας συγχρόνως ελαφρά την ισχύ του κινητήρα. Περίπου 1200 έως 1400 στροφές.
3. Μόλις το αεροπλάνο αρχίσει και κινείται προς τα εμπρός και συμπληρώσει 3 με 4 μέτρα, φέρνουμε τη μανέτα σε "Θέση Πίσω (IDLE)" και πιέζουμε μαλακά τα φρένα για έλεγχο κανονικής λειτουργίας.
4. Αυξάνουμε ξανά την ισχύ του κινητήρα, 1200 έως 1400 στροφές και συνεχίζουμε τη τροχοδρόμηση με τη χρήση ποδωστηρίων. Σε περίπτωση που απαιτείται στροφή μικρότερης ακτίνας, πιέζουμε ταυτόχρονα το φρένο προς τη πλευρά της στροφής.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1η: Άν έχουμε άνεμο μπροστά και δεξιά ή αριστερά, τότε τοποθετούμε το πηδάλιο ανόδου-καθόδου πίσω και το πηδάλιο κλίσεως προς το μέρος όπου φυσάει ο άνεμος. Άν έχουμε τον άνεμο πίσω και δεξιά ή αριστερά, τότε τοποθετούμε το πηδάλιο ανόδου-καθόδου μπροστά και το πηδάλιο κλίσεως αντίθετα απο το μέρος που φυσάει ο άνεμος. Η τεχνική που αναφέρθηκε, τροχοδρόμηση με πλάγιο άνεμο, περιορίζει την επίδραση του ανέμου και διευκολύνει το αεροπλάνο στη τροχοδρόμηση.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2η:
Σε όλη τη διάρκεια της τροχοδρόμησης, είμαστε σε επιφυλακή, παρατηρώντας το οτιδήποτε και έτοιμοι για να φρενάρουμε αν συμβεί κάτι.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 3η: Τη ταχύτητα τροχοδρόμησης τη ρυθμίζουμε μέσω του κινητήρα και των φρένων.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 4η: Όταν το αεροπλάνο είναι σταματημένο και λειτουργεί ο κινητήρας του, πρέπει να τοποθετούμε το κινητήρα στις 1000 με 1100 στροφές, για να διευκολύνεται η ψύξη και να υπάρχει ικανοποιητική λίπανση μέσα στον κινητήρα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 5η: Τυπικές ταχύτητες τροχοδρόμησης, κυμαίνονται μεταξύ 5 έως 20 knots, δηλαδή 9 έως 37 km/h ή 6 έως 23 mph.

Ποιές είναι λοιπόν με συντομία, οι κύριες ενέργειες κατά τη τροχοδρόμηση ;




i) έναρξη διαδικασίας τροχοδρόμησης και δοκιμή φρένων
ii) διόρθωση εκτροπής -αν απαιτείται- απο το κέντρο του τροχόδρομου
iii) διόρθωση ανέμου
iv) τήρηση ασφαλής και προκαθορισμένης απόστασης απο προπορευόμενο αεροπλάνο

Ποιά είναι τα συνήθη σφάλματα κατά τη τροχοδρόμηση ;

i) μεγάλη και άσκοπη χρήση των φρένων
ii) υψηλή ταχύτητα τροχοδρομήσεως
iii) μη έγκαιρη διόρθωση της εκτροπής του αεροπλάνου απο το κέντρο του τροχοδρόμου
iv) ελλιπής ή ακόμη και εσφαλμένη διόρθωση για τον άνεμο
v) διατήρηση μικρής απόστασης απο προπορευόμενα αεροπλάνα

 
Παράδειγμα:  Ένα Airbus A320 ξοδεύει κατά μέσο όρο 3,5 ώρες την ημέρα σε τροχοδρόμηση, καταναλώνοντας έτσι 600 λίτρα καυσίμου (160 US gal).

Άν αναλογιστούμε τη παραπάνω ποσότητα καυσίμου, το πόσο μεγάλη είναι, τότε θα αντιληφθούμε πως αυτή ήταν η αιτία για την αμερικάνικη Delos Aerospace, που εφηύρε και πρότεινε τη τροχοδρόμηση με ηλεκτρική ισχύς που δεν επιβαρύνει τους κινητήρες με κατανάλωση καυσίμου σε τόσο μεγάλο βαθμό, κάνοντας λόγο για μείωση έως και 27% της συνολικής κατανάλωσης καυσίμου για μια πτήση 90 λεπτών. Τιμήθηκε με δίπλωμα ευρισιτεχίας απο τις ΗΠΑ το 2007.
Μια ακόμη αιτία, που δίνει στην ηλεκτρική τροχοδρόμηση το τίτλο "Πιο ασφαλής τεχνική τροχοδρόμησης κυρίως για αεροσκάφη jet κινητήρων", κάτι που στερείται η τροχοδρόμηση με ισχύ εξ ολοκλήρου απο τους κινητήρες, είναι η πιθανότητα δημιουργίας του λεγόμενου "Jet Blast" όπου λαμβάνει μεγάλη αναγκαιότητα προσοχής, ιδίως όταν το αεροσκάφος βρίσκεται αρκετά κοντά στον τερματικό σταθμό.

Τι είναι το "Jet Blast";

Είναι το φαινόμενο της ταχείας κίνησης του αέρα που παράγεται απο τους jet κινητήρες των αεροσκαφών. Ένα μεγάλο jet-engine αεροσκάφος, μπορεί να παράγει στην έξοδο των κινητήρων του, ανέμους ταχύτητας μέχρι και 100 knots, δηλαδή 190  km/h (!!!) σε μια απόσταση έως και 60 m πίσω του χρησιμοποιώντας μόνον το 40% της ονομαστικής του ισχύς. Καταλαβαίνετε πως μιλάμε για τεράστια δύναμη, ικάνη όχι μόνο να παρασύρει αντικείμενα και ανθρώπους αλλά ακόμη και να σηκώσει αυτοκίνητα και να κατεδαφίσει κτήρια. Επίσης και μικρά αεροσκάφη, εξαιτίας του χαμηλού τους βάρους και της αεροδυναμικής τους σχεδίασης, μπορούν να παρασυρθούν απο το "Jet Blast" των στροβιλοκινητήρων και για το λόγο αυτό, αν είστε και λίγο παρατηρητικοί, θα δείτε πως ποτέ δε σταθμεύουν ή ακολουθούν μεγάλα αεροσκάφη ακριβώς στο κέντρο της πορείας τους, αλλά είτε σε άλλη θέση αρκετά πίσω τους, είτε στο πλάι αυτών. Παρόμοια δύναμη, αλλά όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό, μπορούν να παράγουν και τα αεροσκάφη που χρησιμοποιούν έλικα. Στη περίπτωση αυτή, το φαινόμενο ονομάζεται "Prop Wash". 
 
Επιγραφή προειδοποίησης στο "Princess Juliana International Airport

Για λόγους ασφαλείας, ορισμένα αεροδρόμια έχουν εγκαταστήσει εκτροπείς για καταστάσεις τέτοιες, τα λεγόμενα "Jet Blast Deflectors".



Βλέπουμε δηλαδή και εδώ, πως ο όρος "ασφάλεια" είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με οτιδήποτε έχει σχέση με το αεροπορικό κομμάτι !!!


Βιβλιογραφία: 1)"Εγχειρίδιο Βασικών Ασκήσεων Αέρος", Global Aviation SA
                       2) "ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ, ΕΛΕΓΧΟΙ & ΧΡΗΣΗ ΠΗΔΑΛΙΩΝ", Αερολέσχη Αθηνών
                       3) https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_blast
                       4) https://www.google.gr/search?q=%CF%80%CE%BF%CE%B4%CF%89%CF%83%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%B9%CE%B1+%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%BA%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%85%CF%82&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj81fOno5XMAhVECiwKHQPbAbEQ_AUIBygC#tbm=isch&q=%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%BF%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%B7%CF%83%CE%B7+%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%BA%CE%AC%CF%86%CE%BF%CF%85%CF%82&imgrc=vb0HR19HqBxMoM%3A






Σχόλια