" Αφιέρωμα στο Lockheed C-130 Hercules "

To Lockheed C-130 Hercules είναι ένα τετρακινητήριο turboprop μεταγωγικό αεροσκάφος και το κύριο τακτικό αερομεταγωγικό πολλών αεροποριών σε όλο τον κόσμο. Τον Δεκέμβριο του 2006 το C-130 έγινε το τρίτο αεροσκάφος στο κόσμο που έκλεισε 50 χρόνια συνεχούς χρήσης με τον αρχικό-κύριο χρήστη του (στη συγκεκριμένη περίπτωση με την Αμερικάνικη Αεροπορία). Αρχικά, το C-130 σχεδιάστηκε για μεταφορά φορτίων, προσωπικού και αεροδιακομιδή τραυματιών. Η πορεία όμως έδειξε πως ήταν τελικά ένα υπερ-ταλαντούχο αεροσκάφος και ικανό να ανταπεξέλθει σε διάφορες καταστάσεις. Έτσι ανέλαβε επίσης αποστολές: αέρος-εδάφους, έρευνας και διάσωσης, αναγνωρίσεως και προγνώσεως καιρού, υποστήριξης επιστημονικών ερευνών, εναερίου ανεφοδιασμού και αεροπυροσβέσεως. Επίσης, το C-130 ήταν ουσιαστικά και ο 'δοκιμαστής' των turboprop κινητήρων, μιας και μέχρι τότε δεν υπήρχε κάποιος παρόμοιος στροβιλοκινητήρας που να χρησιμοποιεί  έλικα/προπέλα, εκτός απο τους κλασσικούς εμβολοφόρους και τους radial και axial.


 Ο λόγος που οδήγησε στη κατασκευή του, ήταν η νέα τάση -τόσο αμυντικής όσο και επιθετικής- που άρχισε να επικρατεί στους πολέμους, απαιτώντας δυνατότερα και πιο ευέλικτα αεροσκάφη. Πιο συγκεκριμένα, στο πόλεμο της Κορέας το 1950, φάνηκε αυτή η υστέρηση των C-119 Flying Boxcar, C-47 Skytrain και C-46 Commando που εκπροσωπούσαν τις ΗΠΑ κάνοντας επιτακτική την ανάγκη ύπαρξης κάτι καλύτερου. Έτσι λοιπόν, η αμερικάνικη Lockheed έφτιαξε το C-130 που ξέρουμε σήμερα ! Η πρώτη πτήση, έγινε με το πρωτότυπο YC-130 στις 23 Αυγούστου του 1954 από το εργοστάσιο της Lockheed στο Burbank της Καλιφόρνια προς την αεροπορική βάση Edwards. Διήρκησε 61 λεπτά και πιλότοι, ήταν οι Stanley Beltz και Roy Wimmer ενώ οι Jack Real και Dick Stanton επέβαιναν ως ιπτάμενοι μηχανικοί. Το YC-130 έφερε σειριακό αριθμό 53-3397 και ήταν το δεύτερο πρωτότυπο αλλά το πρώτο από τα δύο που πέταξε.


 Μετά την ολοκλήρωση των 2 πρωτότυπων, η παραγωγή μεταφέρθηκε στη Marietta της Τζόρτζια όπου κατασκευάστηκαν περισσότερα απο 2000 C-130. Το αρχικό μοντέλο παραγωγής ήταν το C-130A, όπου χρησιμοποιούσε turboprop κινητήρες Allison T56 με τρίφυλλες έλικες. Πωλούνταν απο το 1956 έως το 1959. Το νεότερο C-130B είχε δυνατότερα πτερύγια καμπυλότητας με ώθηση 3000 psi έναντι 2500 psi που έφερε το C-130A, εξελιγμένους κινητήρες και τετράφυλλες έλικες. Ουσιαστικά αντικατέστησε το C-130A και έμεινε στις πωλήσεις μέχρι το 1990.

Οι τρείς βασικές εκδόσεις του C-130, είναι οι εξής: 
(i) C-130E: το κύριο χαρακτηριστικό που το περιέγραφε ήταν η αυξημένη εμβέλειά του, η οποία προήλθε: α) απο μία υποπτερυγική δεξαμενή καυσίμου 5150 λίτρων, β)  απο πτερυγικές βοηθητικές δεξαμενές καυσίμου και γ) λόγω των δυνατότερων κινητήρων Allison T-56-A-7A. Έφερε επίσης δομικές βελτιώσεις, αναβαθμισμένα συστήματα πτήσης και μεγαλύτερο μεικτό βάρος.
Παραλλαγή του C-130E είναι το ιπτάμενο τάνκερ KC-130, που αναπτύχθηκε για το Αμερικάνικο Σώμα Πεζοναυτών το 1958 και εξοπλίζεται με μία αφαιρούμενη δεξαμενή 13626 λίτρων στον χώρο του φορτίου. Τα δύο υποπτερυγικά ατρακτίδια ανεφοδιασμού μπορούν να ανεφοδιάσουν δύο αεροσκάφη ή ελικόπτερα ταυτόχρονα με ταχύτητα 19 λίτρα το δευτερόλεπτο.
Το C-130G του Αμερικανικού Ναυτικού έχει αυξημένη δομική αντοχή επιτρέποντας επιχειρήσεις μεγαλύτερου μεικτού βάρους.
Η τιμή ενός C-130E υπολογίζεται στα $ 11.900.000

Ένα C-130E των ΗΠΑ ρίχνοντας θερμοβολίδες
(ii) C-130H: εξοπλίστηκε με τους βελτιωμένους κινητήρες Allison T56-A-15. Είχε επανασχεδιασμένη εξωτερική πτέρυγα, εξελιγμένα συστήματα πτήσης και άλλες βελτιώσεις/αναβαθμίσεις, όπως: γυάλινο cockpit, πιο προηγμένο τεχνολογικά ραντάρ, συμβατότητα με διόπτρες νυχτερινής όρασης και αναβαθμισμένα ηλεκτρικά συστήματα. Το μοντέλο Η παραμένει μέχρι και σήμερα σε ευρεία χρήση τόσο στην Αμερικανική Αεροπορία (USAF) όσο και στις αεροπορίες άλλων χωρών. Παρέμεινε σε παραγωγή μέχρι το 1996 ενώ μία εξελιγμένη έκδοση του C-130H παρουσιάστηκε το 1974.
Μοντέλα που βασίστηκαν στο C-130H, ήταν το C-130K, το οποίο αποτελεί την εξαγωγική έκδοση του C-130Η για την Βρετανική Αεροπορία (RAF) και τα C-130R και C-130T, εκδόσεις για το Αμερικανικό Ναυτικό και τις Αμερικανικές δυνάμεις Πεζοναυτών αντίστοιχα.
Η τιμή ενός C-130H υπολογίζεται στα $ 30.100.000

C-130H
(iii) C-130J Super Hercules: είναι η νεώτερη έκδοση του C-130 και η μόνη που βρίσκεται ακόμη σε παραγωγή. Αποτελείται απο 2 εκδόσεις. Την κανονική Hercules C.Mk 5 (C-130J) και την επιμηκυμένη Hercules C.Mk 4 (C-130J-30). Παρόλο που εξωτερικά μοιάζει με τα υπόλοιπα C-130, ουσιαστικά πρόκειτε για ένα τελείως διαφορετικό αεροπλάνο. Εφοδιάζεται με τους καινούργιους Rolls-Royce Allison AE2100 turboprop κινητήρες με εξαπτέρυγες έλικες, φέρει νέα ψηφιακά ηλεκτρονικά συστήματα, έχει μειωμένες απαιτήσεις σε πλήρωμα (μόνο 2 πιλότους χωρίς ιπτάμενο μηχανικό και πλοηγό), αυξημένη αξιοπιστία και 27% μειωμένο λειτουργικό κόστος.

C-130J
Ίσως κάτι που δε γνωρίζαμε πολλοί, είναι οτι η Lockheed έχει κατασκευάσει και πολιτικές εκδόσεις του C-130 με ονομασία Lockheed L-100 (ή L-382), για τις οποίες όμως η αγορά δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

L-100-30
Διακρίσεις και παγκόσμια ρεκόρ που κατέχει το C-130:
1.  Το 1963, ένα C-130 πέτυχε και εξακολουθεί να κατέχει το ρεκόρ για το μεγαλύτερο και βαρύτερο αεροσκάφος που προσγειώθηκε σε αεροπλανοφόρο.
2. Στον πιλότο James H. Flatley ΙΙΙ ενός USMC KC-130F, απονεμήθηκε το  "Distinguished Flying Cross" λόγω των πετυχημένων του δοκιμών, αφού κατάφερε τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 1963 να κάνει μια σειρά απο: 29 touch and go προσγειώσεις, 21 un-arrested πλήρους ακινητοποίησης προσγειώσεις και 21 απογειώσεις με διαφορετικά βάρη χωρίς κανένα βοήθημα. Όλη του αυτή η άκρως επιτυχημένη προσπάθεια, απο πολλούς τότε κρίθηκε ιδιαίτερα επικίνδυνη. Αυτή τη στιγμή, το αεροσκάφος του, κοσμεί το Εθνικό Μουσείο Ναυτικής Αεροπορίας στο NAS Pensacola της Φλόριντα.
2. H έκδοση AC-130 κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ, για τη μεγαλύτερη σε διάρκεια πτήση. Το ρεκόρ αυτό το απέσπασαν 2 AC-130, όταν απο της 22 έως 24 Οκτωβρίου 1997 πετούσαν συνεχόμενα χωρίς να σταματήσουν επι 36 ώρες απο Hurlburt Field Florida προς Taegu της Νότιας Κορέας και συνολικά ανεφοδιάστηκαν 7 φορές εν πτήση απο KC-135 καταναλώνοντας περίπου 190 τόνους καύσιμο συνολικά.

Όσον αφορά την Ελλάδα, τα C-130 Hercules είναι τα αεροσκάφη που έχουν αναλάβει τόσο το μεταφορικό έργο των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και τις αεροδιακομιδές. Απο το 1975 η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιεί C-130 τα οποία συμμετέχουν τόσο σε ανθρωπιστικές αποστολές, όσο και σε αποστολές αεροπυρόσβεσης και έρευνας και διάσωσης. Τα C-130 ανήκουν στην "356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «Ηρακλής»", η οποία εδρεύει στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Τα ελληνικά C-130 φέρουν τετράχρωμη παραλλαγή τύπου «Βιετνάμ».


Άς δούμε με συντομία ορισμένα χαρακτηριστικά του C-130:
  • όσον αφορά τη χωρητικότητά του, σε ένα χώρο μήκους 41 ft (=12 μέτρα), πλάτους 10 ft (=3 μέτρα) και ύψους 9 ft (=2,7 μέτρα) μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 92 επιβάτες, 72 εξοπλισμένους στρατιώτες ή 64 εξοπλισμένους αλεξιπτωτιστές.

  • όσον αφορά το τρόπο φόρτωσής του, διαθέτει το εξαιρετικό χαρακτηριστικό φόρτωσης σε απόσταση σχεδόν ίση με το έδαφος, μέσω αρθρωτής ράμπας στο πίσω μέρος της ατράκτου.


Διαστάσεις εσωτερικού χώρου φόρτωσης απο ένα C-130/L-382












  • όσον αφορά το πλήρωμά του, τυπικά αποτελείται απο 5 άτομα (έκδοση C-130H): 2 πιλότους, 1 πλοηγός, 1 μηχανικός πτήσης και 1 υπεύθυνος φορτώσεων

  • όσον αφορά τις επιδόσεις του (έκδοση C-130H): εφοδιάζεται με 4 turboprop Allison T56-A-15 κινητήρες, ισχύς 4.590 HP η κάθε μία και έχει μέγιστη ταχύτητα 320 knots ( ή 366 mph ή 592 km/h) στα 20.000 ft

    Χαρακτηριστικά του C-130H
    Data from USAF C-130 Hercules fact sheet, International Directory of Military Aircraft, Complete Encyclopedia of World Aircraft, Encyclopedia of Modern Military Aircraft
  • Crew: five (two pilots, navigator, flight engineer and loadmaster)
  • Capacity:
    • C-130E/H/J cargo hold: length, 40 feet (12.19 m); width, 119 inches (3.02 m); height, 9 feet (2.74 m). Rear ramp: length, 123 inches (3.12 m); width, 119 inches (3.02 m)
    • C-130J-30 cargo hold: length, 55 feet (16.76 m); width, 119 inches (3.02 m); height, 9 feet (2.74 m). Rear ramp: length, 123 inches (3.12 m); width, 119 inches (3.02 m)
    • 92 passengers or
    • 64 airborne troops or
    • 74 litter patients with 5 medical crew or
    • 6 pallets or
    • 2–3 Humvees or
    • 2 M113 armored personnel carriers
  • Payload: 45,000 lb (20,400 kg)
  • Length: 97 ft 9 in (29.8 m)
  • Wingspan: 132 ft 7 in (40.4 m)
  • Height: 38 ft 3 in (11.6 m)
  • Wing area: 1,745 ft² (162.1 m²)
  • Empty weight: 75,800 lb (34,400 kg)
  • Useful load: 72,000 lb (33,000 kg)
  • Max. takeoff weight: 155,000 lb (70,300 kg)
  • Powerplant: 4 × Allison T56-A-15 turboprops, 4,590 shp (3,430 kW) each
  • Propellers: 4 propellers
    • Propeller diameter: 13.5 ft (4.1 m)
Performance
  • Maximum speed: 320 knots (366 mph, 592 km/h) at 20,000 ft (6,060 m)
  • Cruise speed: 292 kts (336 mph, 540 km/h)
  • Range: 2,050 nmi (2,360 mi, 3,800 km)
  • Service ceiling: 33,000 ft (10,060 m) empty 23,000 ft (7,077 m) with 42,000 pounds (19,090 kilograms) payload ()
  • Rate of climb: 1,830 ft/min (9.3 m/s)
  • Takeoff distance: 3,586 ft (1,093 m) at 155,000 lb (70,300 kg) max gross weight 1,400 ft (427 m) at 80,000 lb (36,300 kg) gross weight
Avionics
  • Westinghouse Electronic Systems (now Northrop Grumman) AN/APN-241 weather and navigational radar.

Τέλος, να αναφέρουμε πως όλες οι εκδόσεις του C-130 Hercules παρουσίασαν αρκετά χαμηλό ποσοστό ατυχημάτων, με τη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία να κάνει λόγο για απώλεια συνολικά ενός αεροσκάφους ανα 250.000 ώρες πτήσης τα τελευταία 40 χρόνια. Μάλιστα, το C-130 θεωρείται ένα απο τα πιο ασφαλή εν πτήση αεροσκάφη στο κόσμο ! Αυτή τη στιγμή, βρίσκονραι σε υπηρεσία περισσότερα απο 2100 C-130 σε όλο το κόσμο.



































Βιβλιογραφία: 1) https://el.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-130_Hercules
                        2) https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-130_Hercules

                        3) http://www.theaviationzone.com/factsheets/c130_specs.asp
                       4)  http://www.wvgazettemail.com/News/201312160059
                       5) https://www.google.gr/search?q=LOCKHEED+C-130+haf&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj-pdqFi6DMAhUrBMAKHe3LDIIQ_AUIBigB#tbm=isch&q=LOCKHEED+C-130+

Σχόλια