" Τι κάνουμε όταν παρουσιαστεί βλάβη στο κινητήρα κατά τη φάση της απογείωσης ; "

Κατ΄ αρχάς, μιλάμε για μεγάλα πολυκινητήρια αεροσκάφη jet κινητήρων. Στη περίπτωση μονοκινητήριων, είναι προφανές οτι ματαιώνουμε τη διαδικασία της απογείωσης !

Σε περίπτωση λοιπόν βλάβης σε έναν κινητήρα κατά τη φάση της απογείωσης, οποιαδήποτε κίνηση και να συμβεί, προέρχεται απο την ερμηνεία μιας και μόνο έννοιας....... ποιά είναι η ταχύτητα V1 εκείνη τη στιγμή !

 Η ταχύτητα V1, ονομάζεται  είτε "take off decision speed" είτε "critical engine failure recognition speed". Με άλλα λόγια, πρόκειται για την πιο κρίσιμη και καθοριστική ταχύτητα που κρίνει αν ένα αεροπλάνο μπορεί να απογειωθεί με ασφάλεια ή όχι.

Γενικά: 
  • Για ταχύτητα μικρότερη της V1, ο πιλότος πρέπει να ματαιώσει την απογείωση: σβήνωντας τους κινητήρες, φρενάρωντας και ακινητοποιώντας το αεροσκάφος πάνω στο διάδρομο.
  • Για ταχύτητα μεγαλύτερη της V1, o πιλότος πρέπει να συνεχίσει αναγκαστικά την απογείωση αφού μια ματαίωση της δεν είναι σίγουρο πως θα οδηγήσει σε ασφαλή ακινητοποίηση του αεροσκάφους στο διαθέσιμο μήκος του διαδρόμου.

Τι ονομάζουμε "Accelerate - Stop Distance " ;
 ... πρόκειται για τη συνολική απόσταση που διανύει το αεροσκάφος περιλαμβάνοντας τις διαδικασίες: προετοιμασία απογείωσης --> βλάβη μιας μηχανής --> (ταχύτητα < V1) --> ματαίωση απογείωσης --> ακινητοποίηση αεροσκάφους.

Τι ονομάζουμε "Accelerate - Go Distance " ;
 ... πρόκειται για τη συνολική απόσταση που διανύει το αεροσκάφος περιλαμβάνοντας τις διαδικασίες: προετοιμασία απογείωσης --> βλάβη μιας μηχανής --> (ταχύτητα > V1) --> συνέχιση απογείωσης --> να φτάσει στα 35 ft σε ταχύτητα V2.
Επίσης, accelerate - go distance μπορεί να θεωρηθεί η απόσταση στην οποία ναι μεν έχουμε μια ταχύτητα μικρότερη απο τη V1, η οποία ονομάζεται VEF, αλλά ο πιλότος αποφασίζει να συνεχίσει την απογείωση, φτάνοντας έτσι μέχρι τη ταχύτητα V2.

(ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: η ταχύτητα V2 ονομάζεται "take off safety speed" και ουσιαστικά πρόκειται για τη ταχύτητα με την οποία με ασφάλεια ένα αεροσκάφος μπορεί να αναρριχηθεί με βλάβη μιας μηχανής)
(ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: η ταχύτητα VEF είναι η κρίσιμη ταχύτητα στην οποία θεωρητικά το αεροσκάφος θα αποτύχει να απογειωθεί)
(ΣΗΜΕΙΩΣΗ 3: οι παραπάνω ταχύτητες διαφέρουν απο αεροπλάνο σε αεροπλάνο, αφού εξαρτώνται απο τα διάφορα χαρακτηριστικά του, όπως: μέγιστο βάρος, ισχύς κινητήρων, πτερυγική επιφάνεια, κ.α)
(ΣΗΜΕΙΩΣΗ 4: στη περίπτωση "accelerate - stop distance" και σε στεγνό διάδρομο δεν μπορούμε να συμπεριλάβουμε το αποτέλεσμα της χρήσης της ανάστροφης ώσης στον υπολογισμό της συνολικής απόστασης ενώ μπορούμε να το μετρήσουμε στη περίπτωση βρεγμένου διαδρόμου)

 Τι ονομάζουμε " Balanced Field Length " ;
... πρόκειται για τη περίπτωση στην οποία η V1 είναι τέτοια, έτσι ώστε είτε συνεχίσουμε την απογείωση είτε τη ματαιώσουμε, η απαιτούμενη απόσταση και στις 2 περιπτώσεις είναι ίδια.

Γιατί η φάση της απογείωσης είναι τόσο επικίνδυνη ;
Σύμφωνα με τον Φάμπιο Μπέρτι, Πρόεδρο της ιταλικής ένωσης πιλότων ΑΝΡΑC, οι λόγοι είναι οι εξής:
1) Στην απογείωση ένα αεροπλάνο είναι ιδιαίτερα βαρύ και αυτό διότι υπάρχουν: οι επιβάτες, οι αποσκευές αλλά και οι δεξαμενές που είναι γεμάτες με καύσιμο.
2) Οι κινητήρες λειτουργούν στη μέγιστη ισχύ τους και υποβάλλονται σε ισχυρές δομικές πιέσεις.
3) Τα φτερά, όπως όλες οι αεροδυναμικές επιφάνειες, δεν έχουν ακόμη φτάσει στη μέγιστη απόδοσή τους.
4) Η ταχύτητα την οποία έχει το αεροπλάνο κατά την απογείωση είναι τέτοια που επιτρέπει πολύ μικρούς χρόνους αντίδρασης για να αντιμετωπιστεί κάτι απρόβλεπτο.

Εκπαιδεύονται οι πιλότοι για μια τέτοια περίπτωση, είτε περισσότερο σοβαρή είτε λιγότερο ;
Σύμφωνα με τον Σιλβάνο Μανέρα,  διευθυντή της ιταλικής ΥΠΑ: <<  Σε πολλές εταιρείες, μία φορά το εξάμηνο οι πιλότοι κάνουν εξομοίωση προβληματικής απογείωσης "με κινητήρα χαλασμένο και με κινητήρα που έχει πιάσει φωτιά", οπότε είναι προετοιμασμένοι για κάτι τέτοιο >>.

Σύμφωνα με τον Φάμπιο Μπέρτι, ένα ατύχημα δε συμβαίνει ποτέ εξ αιτίας μίας και μόνο βλάβης, αλλά από μια αλυσίδα τεσσάρων, πέντε ή έξι περιστατικών ! Απο που προκύπτει αυτό ; ... απο το οτι από τον κινητήρα τροφοδοτούνται όλα τα συστήματα ενός αεροσκάφους ( υδραυλικά, ηλεκτρικά και αυτά που λειτουργούν με την πίεση του αέρα). Έτσι μια έκρηξη στο κινητήρα μπορεί να προκαλέσει έμμεσα προβλήματα στον έλεγχο της πτήσης ακόμη και να επιφέρει τραγικά αποτελέσματα. Υπάρχουν έπειτα προβλήματα που συνδέονται με την ιδιαιτερότητα κάθε πτήσης, με το ίδιο το αεροδρόμιο (θέση, ταχύτητα ανέμων, κτλ) καθώς και με τις μετεωρολογικές συνθήκες !




Βιβλιογραφία: 1) http://www.boldmethod.com/learn-to-fly/maneuvers/v1/
                        2)  http://www.madata.gr/epikairotita/world/23231.html
                        3) https://www.google.gr/search?hl=el&biw=1366&bih=657&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=take+off+engine+faillure&oq=take+off+engine+faillure&gs_l=img.3...399609.403566.0.404424.8.8.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.64.img..8.0.0.wDJxo5_JHlg&bav=on.2,or.r_cp.&bvm=bv.115339255,d.bGs&dpr=1&ech=1&psi=eUHQVt63JKu96ASr17SgDg.1456488839092.3&ei=eUHQVt63JKu96ASr17SgDg&emsg=NCSR&noj=1#imgrc=AwD7yt6xk-G0mM%3A


Σχόλια