" Αφιέρωμα στο Tupolev Tu-160 "

Το Tupolev Tu-160 (Κωδικός NATO: Blackjack) είναι ένα Ρωσικό υπερηχητικό, στρατηγικό, βομβαρδιστικό αεροσκάφος. Είναι το μεγαλύτερο υπερηχητικό βομβαρδιστικό jet στο κόσμο καθώς και το βαρύτερο μαχητικό !
Θεωρείτε ένα από τα 5 πιο θανάσιμα όπλα πολέμου με παρατσούκλι "White Swan". 

Κατασκευάστηκε επι Σοβιετικής Ένωσης. Οι σοβιετικοί ξεκίνησαν τον σχεδιασμό του στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ενώ το πρώτο πρωτότυπο πέταξε στις 18 Δεκεμβρίου 1981.

Επίσημα στη παραγωγή βγήκε τον Οκτώβριο του 1984, με τα πρώτα βομβαρδίστηκα να παραδίδονται στη Σοβιετική Ένωση τον Απριλίου του 1987. Έχει 4μελές πλήρωμα το οποίο αποτελείται από τον κυβερνήτη, τον συγκυβερνήτη, τον αξιωματικό ναυτιλίας και τον αξιωματικό χειριστή οπλικών συστημάτων.

Διακρίσεις του Tu-160 που του έδωσαν το χαρακτηρισμό ως ένα απο τα 5 πιο θανάσιμα όπλα πολέμου: 

1. Στις 31 Οκτωβρίου του 1989, κατέρριψε το ρεκόρ ταχύτητας σε κλειστή διαδρομή 1.000 km, επιτυγχάνοντας ταχύτητα 1.737,4 km/h. Η καταχώριση αναφέρεται στην κατηγορία C-1-r με μέγιστο βάρος τα 240.000 kg, και ωφέλιμο φορτίο 30.000 kg.
2. Πέτυχε ρεκόρ ύψους ανεβαίνοντας στα 12.150 m, με ωφέλιμο φορτίο 30.471 kg και με φορτίο 30.000 kg ανεβαίνοντας στα 13.894 m.
3. Στις 3 Νοεμβρίου του 1989 με μέγιστο βάρος 275.000 kg ωφέλιμο φορτίο 25.000 kg (κατηγορίας C-1-s) κατέρριψε το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας σε κλειστή διαδρομή πτήσης 2.000 km με μέση ταχύτητα τα 1.687 km/h.
4. Στις 15 Μαΐου του 1990 κατέρριψε για άλλη μια φορά το ρεκόρ ταχύτητας σε κλειστή διαδρομή 1.000 km, με 1.720 km/h μέγιστο βάρος τα 251.000 kg και ωφέλιμο φορτίο 30.000 kg.
5. Κατά την περίοδο 1989-1990 πέτυχε την κατάρριψη 44 παγκοσμίων ρεκόρ.

.........όπως καταλαβαίνετε πρόκειται για ένα πραγματικό υπερ-όπλο !!!


  Ηλεκτρονικός Εξοπλισμός του Tu-160:

Α) διαθέτει ραντάρ ναυτιλίας επίθεσης Obzor Κ, 
Β) ραντάρ παρακολούθησης του εδαφικού ανάγλυφου και ένα αστρο-αδρανειακό σύστημα αεροναυτιλίας μεγάλης εμβελείας
Γ) στο κάτω μέρος του ρύγχους του αεροσκάφους είναι τοποθετημένη μια ειδική TV κάμερα με σκοπό την παροχή προσθέτων οπτικών πληροφοριών για καλύτερη σκόπευση (οπτικό σύστημα βομβαρδισμού OPB-15T) 
Δ) φέρει σύστημα αυτοπροστασίας Baykal με παρεμβολές, 
Ε) δέκτη προειδοποίησης και αναγνώρισης που παρέχει πληροφορίες διόπτευσης και του τύπου της απειλής με μεγάλη αντοχή στα ήλεκτρονικά αντίμετρα,
ΣΤ)  για την καλύτερη λειτουργία των συστημάτων του αεροσκάφους υπάρχουν 100 επεξεργαστές από τους οποίους οι 12 είναι για τον έλεγχο των όπλων.


Ποιό το προωθητικό σύστημα του Tu-160:
Επανδρώνεται με 4 στροβιλωθητές διπλής ροής Kuznetsov ΝΚ-32. Έχει λόγο παράκαμψης 1,4 και λόγο συμπίεσης κινητήρα (EPR) 24,41 με μεγίστη ώση 137,3 kN (14.000 kg χωρίς μετάκαυση) και 245,15 kN (25.000 kg με μετάκαυση). Το μέγιστο βάρος του κινητήρα είναι 3.650 kg, το μήκος του 6,5 m και η διάμετρος αεραγωγού 1.455 mm. Ο συμπιεστής περιλαμβάνει τρεις βαθμίδες πτερυγίων χαμηλής πίεσης, πέντε βαθμίδες μεσαίας συμπίεσης και 7 βαθμίδες υψηλής. Ο συμπιεστής του στροβίλου περιλαμβάνει μονές βαθμίδες χαμηλής και μεσαίας συμπίεσης και δυο βαθμίδες υψηλής συμπίεσης. Ο ψυχόμενος στρόβιλος υψηλής πίεσης που ακολουθεί, είναι διβάθμιος ενώ οι στρόβιλοι χαμηλής και μεσαίας πίεσης είναι μονοβάθμιοι με μονοκρυσταλλικά σταθερά πτερύγια. Η θερμοκρασία εισόδου (μπροστά από το θάλαμο καύσης) φτάνει τους 1.375 °C. Ο θάλαμος καύσης είναι δακτυλιοειδής με έγχυση καυσίμου τύπου εξαέρωσης εξασφαλίζοντας έτσι σταθερές θερμοκρασίες χωρίς εκπομπή ορατού καπνού (smokeless combustion). Ο ΝΚ-32 είναι σχεδιασμένος εξ' ολοκλήρου με τις προδιαγραφές τεχνολογίας «stealth» για βλήματα καθοδήγησης IR (με χαμηλό ίχνος θερμικής ακτινοβολίας). Ο κινητήρας εποπτεύεται από σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου (με εφεδρικό υδρομηχανικό). Η εκκίνησή του μπορεί να γίνει από εσωτερικό (ενσωματωμένο) APU (Auxiliary Power Unit) ή από εξωτερική πηγή ισχύος. Τα καύσιμα του Τu-160 αποθηκεύονται σε 13 δεξαμενές στην άτρακτο και στις πτέρυγες με συνολική χωρητικότητα 171.000 kg. Επίσης διαθέτει σύστημα ανεφοδιασμού στον αέρα.



Ποιός ο εξοπλισμός του Tu-160:
Ο κύριος οπλισμός του Blackjack φέρεται στο εσωτερικό της ατράκτου και αποτελείται από 6 βλήματα Χ-55 (RKB 500B) ή Χ-55M (η έκδοση «SM» μπορεί να φέρει πυρηνική κεφαλή των 200 ΚΤ) και μπορεί να μεταφέρει έξι βλήματα ανά δυο σε κυλινδρικούς εκτοξευτές MKU-65U. Ο συμβατικός οπλισμός των Τu-160 είναι ο μικρής εμβέλειας πύραυλος Χ-15 με αδρανειακή καθοδήγηση και προσφέρεται σε δυο εκδόσεις: τον X-15S για προσβολή ναυτικών στόχων και τον Χ-15Ρ με παθητική καθοδήγηση για προσβολή ραντάρ. To συνολικό βάρος των 24 πυραύλων δεν υπερβαίνει τα 28.800 kg. Επίσης με μια ειδική διαμόρφωση το αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει διάφορους συνδυασμούς οπλισμού. Άλλα όπλα που μπορεί να φέρει το Blackjack είναι: 12 βλήματα Χ-101 (αντίστοιχα των AGM-129) και την πυρηνική έκδοση του Χ-102, με CEP. 12-20 m ή 12 X-SD. Επίσης διαθέτει δυο αποθήκες βομβών κάθε μια με μήκος 11,28 m και πλάτος 1,92 m.




Το Tu-160 έχει οκτώ παραλλαγές: Tu-160S, Tu-160V, Tu-160 NK-74, Tu-160M, Tu-160P, Tu-160PP, Tu-160R και Tu-160SK. Το Tu-160V είναι μια αναβαθμισμένη έκδοση που χρησιμοποιεί υγρό υδρογόνο ως καύσιμο (!!!)

Ποιό είναι το μοναδικό χαρακτηριστικό γνώρισμα του Tu-160 ; 


Είναι η δυνατότητα που έχει να αλλάζει τη διαμόρφωση των φτερών του !!! Τι εννοούμε με αυτό ; ... οτι μπορεί να αλλάζει τη θέση των φτερών του, είτε πιο κοντά στην άτρακτο είτε πιο μακριά, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες. Στη παρακάτω φωτογραφία φαίνεται αυτή η δυνατότητα!


ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΜΕΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ Tupolev Tu-160

Γενικά

  • Κατασκευαστής: OKB Tupolev
  • Χώρα: Ρωσία
  • Τύπος: Στρατηγικό Βομβαρδιστικό
  • Πλήρωμα: 4 άτομα
  • Προωθητικό σύστημα: Τέσσερις στροβιλοκινητήρες διπλής ροής Kuznetsov ΝΚ-32
  • Μέγιστη ώση: 4 x 137.20 kN

Διαστάσεις

  • Μήκος: 54,1 m
  • Ύψος αεροσκάφους: 13,10 m
  • Εκπέτασμα πτέρυγας (με γωνία βέλους): 35,65 (65ο)/ 50,7 (35ο) / 41,7 (15ο) m
  • Επιφάνεια πτέρυγας: 320,00 m2

Βάρη

  • Κενό: 110.000 kg
  • Mέγιστο βάρος απογείωσης: 275.000 kg
  • Εσωτερικό καύσιμο: 171.000 kg

Επιδόσεις

  • Μέγιστη ταχύτητα (km/h):
σε μεγάλο ύψος: 2.000
σε μικρό ύψος: 1.030
ταχύτητα ταξιδιού Mach: 0,77
  • Εμβέλεια: 12.300 km
  • Αυτονομία: 54,1 km
  • Επιχειρησιακή οροφή: 12.000 m































































- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  -- -  - --  - --  - - - - - - - - - - - - -
Το άρθρο ήταν του συναδέλφου: Δοξάκη Παντελή

 
Βιβλιογραφία: 1) https://el.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160
                       2)  http://www.military-today.com/aircraft/tupolev_tu160_blackjack.htm
                        3)  http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/the-russian-air-forces-super-bomber-beware-the-supersonic-tu-14385
                        4https://www.google.gr/search?hl=el&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=657&q=tupolev+tu-160+engine&oq=tupolev+tu-160+engine&gs_l=img.3...2106.16100.0.16577.21.13.0.8.3.0.304.2400.0j5j5j1.11.0....0...1ac.1.64.img..2.13.2119.a0lqZPB4_Ws#imgrc=_
                        5)  http://www.discussionworldforum.com/showthread.php?p=93826

Σχόλια