" Τι προκαλεί φωτιά σε έναν εμβολοφόρο κινητήρα κατά την εκκίνηση ; "

Αρκετές είναι οι φορές κατά τις οποίες βλέπουμε φωτιά να βγαίνει απο τις εξατμίσεις ενός εμβολοφόρου κινητήρα κατά την εκκίνηση του. Έχετε αναρωτηθεί όμως ποτέ, που οφείλεται αυτό ;


Κατά τη διάρκεια της εκκίνησης του κινητήρα, δηλαδή μιας κρύας εκκίνησης, θα πρέπει να 'προετοιμάσουμε' το κινητήρα. Πως γίνεται αυτό; ....ρίχνοντας καύσιμο πάνω στους κυλίνδρους του κινητήρα πριν την ανάφλεξη. Το πρόβλημα μας όμως, είναι πόσο καύσιμο πρέπει να ρίξουμε! Άρα λοιπόν, η λανθασμένη ποσότητα καυσίμου πάνω στους κυλίνδρους είναι αυτή που προκαλεί τη φωτιά κατά την εκκίνηση! 

(ΣΗΜΕΙΩΣΗ: αυτή η προετοιμασία του κινητήρα πριν την εκκίνηση, ονομάζεται "prime the engine")

Άς δούμε αναλυτικά το τι πραγματικά συμβαίνει:
 

Που πηγαίνει το καύσιμο κατά τη προετοιμασία ;

Εικόνα απο: www.boldmethod.com

1) Στη πολλαπλή εισαγωγής (intake manifold )                   

2) Στη βαλβίδα εισαγωγής (valve chamber )

3) Στον κύλινδρο




Τι απαιτείται για μια σωστή και ασφαλή εκκίνηση ;

Σωστή αναλογία αέρα - καυσίμου, η οποία εξαρτάται απο τον τύπο του κινητήρα και τα χαρακτηριστικά του. Γενικά, μια καλή αναλογία αέρα - καυσίμου είναι η 15:1, δηλαδή για 15 μέρη αέρα χρειαζόμαστε 1 μέρος καυσίμου.

Τι γίνεται στη περίπτωση υπερ-πλήρωσης με καύσιμο στην εκκίνηση ;

Ουσιαστικά αυξάνουμε τη ποσότητα καυσίμου διατηρώντας σταθερή τη ποσότητα αέρα. Στη περίπτωση αυτή, δίνουμε στο καύσιμο υγροποιημένη μορφή. Άρα αυτό το 'μπούκωμα' με καύσιμο και η μη επάρκεια αρκετού αέρα μας οδηγούν σε μη ανάφλεξη!

 Όμως αυτή η περίσσεια καυσίμου συγκεντρώνεται είτε στην πολλαπλή είτε στον κύλινδρο.
Εικόνα απο: www.boldmethod.com
Όμως το καύσιμο αυτό μπορεί να 'πιτσιλιστεί (=splash)' απο το έμβολο, δηλαδή να δημιουργηθεί μια μικρότερη αναλογία αέρα - καυσίμου, η οποία θα μας οδηγήσει σε μια στιγμιαία έκρηξη --> ανάφλεξη !

Το φλεγόμενο αυτό μείγμα, μπορεί να οδηγηθεί σε 2 σημεία:
α) στη πολλαπλή εξαγωγής, όπου εξέρχεται στην ατμόσφαιρα με μορφή φωτιάς
β) στη πολλαπλή εισαγωγής

* Άν το φλεγόμενο μείγμα περάσει στη πολλαπλή εισαγωγής, τότε έχουμε σοβαρό πρόβλημα και μια επικίνδυνη κατάσταση να αντιμετωπίσουμε! Στη περίπτωση αυτή, το φλεγόμενο μείγμα, θα μπορούσε να περάσει κάτω απο το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου (καρμπυρατέρ, μπέκ ψεκασμού) και να οδηγηθεί στη δεξαμενή καυσίμου, πυροδοτώτας μια τεράστια έκρηξη!

Ποιός είναι λοιπόν ο ασφαλέστερος τρόπος εκκίνησης ;
 

Για να αποφύγουμε το κίνδυνο που αναφέρθηκε παραπάνω, ακολουθούμε την εξής τακτική:
...'προετοιμάζουμε' το κινητήρα για εκκίνηση με λιγότερη ποσότητα έγχυσης καυσίμου απ΄ οτι θα χρειαζόταν κανονικά, περίπου 2 με 3 φορές λιγότερη. Άν δοκιμάσουμε να τον εκκινήσουμε και αυτό δε συμβεί, τότε επαναλαμβάνουμε ξανά τη διαδικασία αυτή.

Τι κάνουμε στη περίπτωση που εφαρμόζοντας τη παραπάνω τακτική, οδηγηθούμε σε υπερ-πλήρωση (over-primed) ;
i) αν έχουμε αρκετή υπερ-πλήρωση, θα έχουμε δυσκολία στην εκκίνηση και πιθανότατα θα μυρίζει καύσιμο
ii) άν έχουμε ελάχιστη υπερ-πλήρωση, τότε μπορούμε να ακολουθήσουμε τη διαδικασία εξειδικευμένης εκκίνησης που συνιστά ο κατασκευαστής του αεροπλάνου μας.

ΠΡΟΣΟΧΗ !!! Άν έχουμε over-primed και καύσιμο στάζει απο τις αξατμίσεις, τότε σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να εκκινήσουμε το κινητήρα μας!

Στη περίπτωση αυτή:
α) βεβαιωνόμαστε οτι ο κινητήρας είναι σβηστός
β) ανοίγουμε τέρμα το γκάζι (= full throttle)
γ) το αφήνουμε ανοιχτό 10 έως 15 λεπτά


Air To Engine
Εικόνα απο: www.boldmethod.com
Με τον τρόπο αυτό, ανοίγουμε τη πεταλούδα της βαλβίδας στέλνοντας αέρα σε όλο το κινητήρα και συνάμα διώχνουμε τη περίσσεια καυσίμου !

~ Καλές και Ασφαλείς πτήσεις ~



Βιβλιογραφία: 1) http://www.boldmethod.com/learn-to-fly/aircraft-systems/engine-fire-during-start/
                        2)  https://www.google.gr/search?hl=el&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=657&q=engine+fire+airplane&oq=engine+fire+airplane&gs_l=img.3...1313.19629.0.20308.20.12.0.8.1.0.236.1956.0j9j2.11.0....0...1ac.1.64.img..1.11.1758.NwiqaMgOnLg

Σχόλια