Τη Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2016, συμπληρώθηκαν 25 χρόνια απο τη μοιραία συντριβή του C-130 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Το μοιραίο γεγονός, συνέβη τη Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 1991. Αποτελεί μέχρι σήμερα τη μεγαλύτερη τραγωδία για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Το μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου C-130 με αριθμό 748 της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε νωρίς το μεσημέρι από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό την Κρήτη, μέσω Αγχιάλου όπου θα έκανε στάση στην 111 ΠΜ (Αγχίαλο) για παραλαβή επιπλέον προσωπικού, το οποίο θα μετέφερε στα Χανιά στην 115 ΠΜ και στο Τυμπάκι, στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση και βρισκόμενο 38 χιλιόμετρα μακριά απο την Αγχίαλο, το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ, χωρίς προηγουμένως να έχει αναφερθεί κάποιο πρόβλημα από τον κυβερνήτη του, επισμηναγό (Ι) Δ. Μπίνα. Έπειτα από 4 ημέρες έρευνας, το πρωί της Παρασκευής 8 Φεβρουαρίου κυβερνήτης στρατιωτικού ελικοπτέρου που συμμετείχε στις έρευνες αναγνώρισε τα συντρίμμια του C-130 στην κορυφή Τσατάλι του όρους Όθρυς σε υψόμετρο 1.520 μέτρα. Στο αεροσκάφος επέβαιναν 58 σμηνίτες και 5 μέλη του πληρώματος αξιωματικοί και υπαξιωματικοί, συνολικά δηλαδή 63 άτομα. Δυστυχώς όλοι τους βρέθηκαν νεκροί!
Τη περίοδο εκείνη ο πόλεμος στο Περσικό κόλπο βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη και οι Αμερικάνοι σφυροκοπούσαν Ιρακινούς στόχους. Έτσι, η φύλαξη στη βάση της Σούδας είχε πολλαπλασιαστεί και το C-130 είχε απογειωθεί στα πλαίσια διατεταγμένης αποστολής λόγω της εμπλοκής της Ελλάδας στα πολεμικά γεγονότα.
Το αεροσκάφος, πριν χαθεί απο τα ραντάρ, είχε επικοινωνήσει με το πύργο ελέγχου στον Αλμυρό και είχε ζητήσει άδεια προσγείωσης την οποία και έλαβε, όμως έπειτα απο αυτό χάθηκε κάθε επικοινωνία.
Αμέσως ξεκίνησε μια τεράστια επιχείρηση εντοπισμού του C-130, χωρίς όμως άμεσα αποτελέσματα. Στην επιχείρηση συμμετείχαν 8 F-16, 2 C-130, πυροσβεστικά, ελικόπτερα του στρατού και του ναυτικού απο πλευράς αέρος και σωστικά συνεργεία, πεζοναύτες και δυνάμεις καταδρομών απο ξηράς. Οι έρευνες διήρκεσαν συνολικά 4 ημέρες, επικρατώντας χιονοθύελλα και θερμοκρασίες αρκετούς βαθμούς κάτω απο το μηδέν, χωρίς όμως αποτέλεσμα,αφού το C-130 παρέμενε άφαντο.
Τελικά, εντοπίστηκαν τα συντρίμια του, απο τον πιλότο ενός στρατιωτικού ελικοπτέρου, στο όρος Όθρυς στη κορυφή Τσατάλι. Όπως, αναφέρθηκε και πιο πάνω, δεν υπήρξε κανένας επιζών και έτσι ξεκίνησε άμεσα η επιχείρηση περισσυλογής των θυμάτων.
Η τραγωδία λοιπόν αυτή βύθισε σε πένθος όλες τις οικογένειες των αδικοχαμένων, όλη την Πολεμική Αεροπορία και γενικότερα όλη την Ελλάδα !!!
Η τραγωδία αυτή έγινε πρωτοσέλιδο...
Ποιές ήταν οι διάφορες εκδοχές που ειπώθηκαν για αυτή τη τραγωδία ;
1ο σενάριο: οι αρχές γνώριζαν απο τη πρώτη στιγμή που βρίσκονταν τα συντρίμμια του αεροσκάφους, αλλά σκόπιμα καθυστέρησαν να φτάσουν στο σημείο αυτό επειδή ήθελαν να κρύψουν κάποιο 'μυστικό'. Ειπώθηκε επίσης οτι υπήρξαν αρχικά επιζώντες, αλλά δυστυχώς περίμεναν βοήθεια η οποία άργησε αρκετά να έρθει! Το σενάριο αυτό δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ απο επίσημες πηγές.
2ο σενάριο: στη περιοχή που πετούσε το C-130 πετούσε και κάποιο άλλο αεροσκάφος, πιθανώς εχθρικό, το οποίο αποσυντόνισε τα όργανα του C-130 και έτσι οδηγήθηκε σε πτώση. Ούτε και αυτό το σενάριο επιβεβαιώθηκε απο επίσημες πηγές.
3ο σενάριο: το μοιραίο αεροσκάφος μετέφερε εκρηκτικά, τα οποία προκάλεσαν έκρηξη στον αέρα και έτσι οδηγήθηκε ο πιλότος σε αναγκαστική προσγείωση. Η άποψη αυτή ενισχύθηκε απο το οτι πολλοί ανέφεραν πως ελικόπτερα Chinook απομάκρυναν απο τα συντρίμια κιβώτια αγνώστου περιεχομένου και επίσης η περισσυλογή των νεκρών δεν έγινε υπο τη παρουσία ιατροδικστή. Παρόλο αυτά, ούτε και αυτό το σενάριο επιβεβαιώθηκε απο επίσημες πηγές.
Το γεγονός λοιπόν πως κανένα σενάριο ούτε επιβεβαιώνονταν αλλά και ούτε διαψεύδονταν, μεγάλωνε την οργή των συγγενών των θυμάτων, οι οποίοι ζητούσαν να δοθεί επιτέλους μια απάντηση στο πως τελικά συνέβη και τι ήταν αυτό που σκόρπισε το θάνατο σε τόσες οικογένειες.
H δίκη τελικά άρχισε έπειτα από 3 χρόνια και 9 μήνες, στις 4 Νοεμβρίου 1994 στο Αεροδικείο Αθηνών, με μοναδικό κατηγορούμενο τον Επισμηναγό Στέφανο Τίγκα, ο οποίος ήταν υπεύθυνος εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου την ημέρα του δυστυχήματος, με κατηγορία: "παράβαση στρατιωτικού καθήκοντος εν καιρώ μερικής επιστράτευσης για ανθρωποκτονία κατά συρροήν και εξ αμελείας και για καταστροφή αεροπλάνου". Ύστερα από μια σύντομη αλλά γεμάτη ένταση δίκη μόλις δύο εβδομάδων, το Αεροδικείο επέβαλε στον απόστρατο πλέον επισμηναγό φυλάκιση 2 ετών με 3ετή αναστολή. Ο κ. Τίγκας, έπειτα από 1 χρόνο και 2 μήνες, στις 19 Ιανουαρίου 1996, κρίθηκε παμψηφεί αθώος από το Διαρκές Αναθεωρητικό Αεροδικείο. Οι συγγενείς των θυμάτων είχαν μιλήσει για δίκη 'παρωδία' και κατηγόρησαν το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας για απόκρυψη εγγράφων. Λίγα χρόνια αργότερα, ο κ. Τίγκας σε ηλικία 52 ετών έφυγε απο τη ζωή λόγω βαριάς κατάθλιψης κάνοντας πολλούς να τον θυμούνται ως το 64ο θύμα αυτής της τραγωδίας.
Η εκπομπή " ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ", παρουσίασε το χρονικό αυτής της τραγωδίας με τη συγκλονιστική μαρτυρία 2 ανθρώπων που ήταν απο τους πρώτους που έφτασαν στο σημείο της συντριβής μαζί με τους διασώστες, του δημοσιογράφου Γιώργου Αυγερόπουλου και του φωτορεπόρτερ Σπύρου Τσακίρη. Όπως οι ίδιοι αναφέρουν: "Όταν φτάσαμε το σκηνικό ήταν απίστευτο. Έβλεπες μπροστά σου τη σκηνή, που το αεροσκάφος έπεφτε."
Δείτε το video:
Οι θανώντες απο τη μοιραία συντριβή:
~ Άς ελπίσουμε πως δεν θα υπάρξουν ξανά τέτοιες πολύνεκρες τραγωδίες......και το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι: Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΑΝΑΠΑΥΣΕΙ ΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΤΟΥΣ ~
Βιβλιογραφία: 1) http://www.mixanitouxronou.gr/i-sigklonistiki-aeroporiki-tragodia-me-ti-sintrivi-tou-c130-sto-oros-othris-to-1991-epsachnan-ta-sintrimmia-gia-4-oloklires-imeres-den-sothike-kanis-apo-tous-63-epivenontes-vinteo/
2) http://defenceline.gr/index.php/history/item/1066-tragodia
3) https://www.youtube.com/watch?v=Dj69gSbFb7g
Το μοιραίο γεγονός, συνέβη τη Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 1991. Αποτελεί μέχρι σήμερα τη μεγαλύτερη τραγωδία για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Το μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου C-130 με αριθμό 748 της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε νωρίς το μεσημέρι από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό την Κρήτη, μέσω Αγχιάλου όπου θα έκανε στάση στην 111 ΠΜ (Αγχίαλο) για παραλαβή επιπλέον προσωπικού, το οποίο θα μετέφερε στα Χανιά στην 115 ΠΜ και στο Τυμπάκι, στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση και βρισκόμενο 38 χιλιόμετρα μακριά απο την Αγχίαλο, το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ, χωρίς προηγουμένως να έχει αναφερθεί κάποιο πρόβλημα από τον κυβερνήτη του, επισμηναγό (Ι) Δ. Μπίνα. Έπειτα από 4 ημέρες έρευνας, το πρωί της Παρασκευής 8 Φεβρουαρίου κυβερνήτης στρατιωτικού ελικοπτέρου που συμμετείχε στις έρευνες αναγνώρισε τα συντρίμμια του C-130 στην κορυφή Τσατάλι του όρους Όθρυς σε υψόμετρο 1.520 μέτρα. Στο αεροσκάφος επέβαιναν 58 σμηνίτες και 5 μέλη του πληρώματος αξιωματικοί και υπαξιωματικοί, συνολικά δηλαδή 63 άτομα. Δυστυχώς όλοι τους βρέθηκαν νεκροί!
Το μοιραίο C-130 λίγο πριν την απογείωση |
Το αεροσκάφος, πριν χαθεί απο τα ραντάρ, είχε επικοινωνήσει με το πύργο ελέγχου στον Αλμυρό και είχε ζητήσει άδεια προσγείωσης την οποία και έλαβε, όμως έπειτα απο αυτό χάθηκε κάθε επικοινωνία.
Αμέσως ξεκίνησε μια τεράστια επιχείρηση εντοπισμού του C-130, χωρίς όμως άμεσα αποτελέσματα. Στην επιχείρηση συμμετείχαν 8 F-16, 2 C-130, πυροσβεστικά, ελικόπτερα του στρατού και του ναυτικού απο πλευράς αέρος και σωστικά συνεργεία, πεζοναύτες και δυνάμεις καταδρομών απο ξηράς. Οι έρευνες διήρκεσαν συνολικά 4 ημέρες, επικρατώντας χιονοθύελλα και θερμοκρασίες αρκετούς βαθμούς κάτω απο το μηδέν, χωρίς όμως αποτέλεσμα,αφού το C-130 παρέμενε άφαντο.
Τελικά, εντοπίστηκαν τα συντρίμια του, απο τον πιλότο ενός στρατιωτικού ελικοπτέρου, στο όρος Όθρυς στη κορυφή Τσατάλι. Όπως, αναφέρθηκε και πιο πάνω, δεν υπήρξε κανένας επιζών και έτσι ξεκίνησε άμεσα η επιχείρηση περισσυλογής των θυμάτων.
Η φωτογραφία είναι απο το αρχείο του Σπύρου Τσακίρη |
Η τραγωδία αυτή έγινε πρωτοσέλιδο...
Το πρωτοσέλιδο της "Ελευθεροτυπίας" |
Ποιές ήταν οι διάφορες εκδοχές που ειπώθηκαν για αυτή τη τραγωδία ;
1ο σενάριο: οι αρχές γνώριζαν απο τη πρώτη στιγμή που βρίσκονταν τα συντρίμμια του αεροσκάφους, αλλά σκόπιμα καθυστέρησαν να φτάσουν στο σημείο αυτό επειδή ήθελαν να κρύψουν κάποιο 'μυστικό'. Ειπώθηκε επίσης οτι υπήρξαν αρχικά επιζώντες, αλλά δυστυχώς περίμεναν βοήθεια η οποία άργησε αρκετά να έρθει! Το σενάριο αυτό δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ απο επίσημες πηγές.
2ο σενάριο: στη περιοχή που πετούσε το C-130 πετούσε και κάποιο άλλο αεροσκάφος, πιθανώς εχθρικό, το οποίο αποσυντόνισε τα όργανα του C-130 και έτσι οδηγήθηκε σε πτώση. Ούτε και αυτό το σενάριο επιβεβαιώθηκε απο επίσημες πηγές.
3ο σενάριο: το μοιραίο αεροσκάφος μετέφερε εκρηκτικά, τα οποία προκάλεσαν έκρηξη στον αέρα και έτσι οδηγήθηκε ο πιλότος σε αναγκαστική προσγείωση. Η άποψη αυτή ενισχύθηκε απο το οτι πολλοί ανέφεραν πως ελικόπτερα Chinook απομάκρυναν απο τα συντρίμια κιβώτια αγνώστου περιεχομένου και επίσης η περισσυλογή των νεκρών δεν έγινε υπο τη παρουσία ιατροδικστή. Παρόλο αυτά, ούτε και αυτό το σενάριο επιβεβαιώθηκε απο επίσημες πηγές.
Η φωτογραφία είναι απο το αρχείο του Σπύρου Τσακίρη |
Το γεγονός λοιπόν πως κανένα σενάριο ούτε επιβεβαιώνονταν αλλά και ούτε διαψεύδονταν, μεγάλωνε την οργή των συγγενών των θυμάτων, οι οποίοι ζητούσαν να δοθεί επιτέλους μια απάντηση στο πως τελικά συνέβη και τι ήταν αυτό που σκόρπισε το θάνατο σε τόσες οικογένειες.
H δίκη τελικά άρχισε έπειτα από 3 χρόνια και 9 μήνες, στις 4 Νοεμβρίου 1994 στο Αεροδικείο Αθηνών, με μοναδικό κατηγορούμενο τον Επισμηναγό Στέφανο Τίγκα, ο οποίος ήταν υπεύθυνος εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου την ημέρα του δυστυχήματος, με κατηγορία: "παράβαση στρατιωτικού καθήκοντος εν καιρώ μερικής επιστράτευσης για ανθρωποκτονία κατά συρροήν και εξ αμελείας και για καταστροφή αεροπλάνου". Ύστερα από μια σύντομη αλλά γεμάτη ένταση δίκη μόλις δύο εβδομάδων, το Αεροδικείο επέβαλε στον απόστρατο πλέον επισμηναγό φυλάκιση 2 ετών με 3ετή αναστολή. Ο κ. Τίγκας, έπειτα από 1 χρόνο και 2 μήνες, στις 19 Ιανουαρίου 1996, κρίθηκε παμψηφεί αθώος από το Διαρκές Αναθεωρητικό Αεροδικείο. Οι συγγενείς των θυμάτων είχαν μιλήσει για δίκη 'παρωδία' και κατηγόρησαν το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας για απόκρυψη εγγράφων. Λίγα χρόνια αργότερα, ο κ. Τίγκας σε ηλικία 52 ετών έφυγε απο τη ζωή λόγω βαριάς κατάθλιψης κάνοντας πολλούς να τον θυμούνται ως το 64ο θύμα αυτής της τραγωδίας.
~ Το επίσημο πόρισμα για το δυστύχημα αυτό δε δόθηκε ποτέ στη δημοσιότητα, με αιτιολογία οτι πρόκειται για στρατιωτικό απόρρητο, αλλά δηλώθηκε κατηγορηματικά απο την Πολεμική Αεροπορία οτι δεν κρύβεται κανένα μυστήριο πίσω απο αυτήν την τραγωδία ! ~
Η εκπομπή " ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ", παρουσίασε το χρονικό αυτής της τραγωδίας με τη συγκλονιστική μαρτυρία 2 ανθρώπων που ήταν απο τους πρώτους που έφτασαν στο σημείο της συντριβής μαζί με τους διασώστες, του δημοσιογράφου Γιώργου Αυγερόπουλου και του φωτορεπόρτερ Σπύρου Τσακίρη. Όπως οι ίδιοι αναφέρουν: "Όταν φτάσαμε το σκηνικό ήταν απίστευτο. Έβλεπες μπροστά σου τη σκηνή, που το αεροσκάφος έπεφτε."
Δείτε το video:
Οι θανώντες απο τη μοιραία συντριβή:
~ Άς ελπίσουμε πως δεν θα υπάρξουν ξανά τέτοιες πολύνεκρες τραγωδίες......και το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι: Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΑΝΑΠΑΥΣΕΙ ΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΤΟΥΣ ~
Βιβλιογραφία: 1) http://www.mixanitouxronou.gr/i-sigklonistiki-aeroporiki-tragodia-me-ti-sintrivi-tou-c130-sto-oros-othris-to-1991-epsachnan-ta-sintrimmia-gia-4-oloklires-imeres-den-sothike-kanis-apo-tous-63-epivenontes-vinteo/
2) http://defenceline.gr/index.php/history/item/1066-tragodia
3) https://www.youtube.com/watch?v=Dj69gSbFb7g
Το επίσημο πόρισμα για το δυστύχημα δεν δόθηκε στη δημοσιότητα με την αιτιολόγηση ότι επρόκειτο για στρατιωτικό απόρρητο, αλλά δηλώθηκε με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν κρύβεται κανένα μυστήριο πίσω από την τραγωδία....
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-sigklonistiki-aeroporiki-tragodia-me-ti-sintrivi-tou-c130-sto-oros-othris-to-1991-epsachnan-ta-sintrimmia-gia-4-oloklires-imeres-den-sothike-kanis-apo-tous-63-epivenontes-vinteo/
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου