" Αφιέρωμα στα Cessna "

Cessna! ... τα λόγια είναι περιττά !!!
Είναι αδιαμφισβήτητα  τα πιο δημοφιλή αεροπλάνα στο κόσμο. Πάνω απο 35.000 Cessnas υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο πλανήτη και παρόλο που η τεχνολογία τους είναι της δεκαετίας του '60*, απο πολλούς θεωρούνται τα πιο αξιόπιστα αεροπλάνα στο κόσμο. Αποτελούν 'σχολείο' για έναν άπειρο πιλότο και μάλιστα δεν είναι τυχαίο που μερικές σχολές πολεμικών αεροποριών χρησιμοποιούν ακόμη και σήμερα Cessnas για την αρχικού σταδίου εκπαίδευση των πιλότων τους.
(*αναφέρομαι στα παλιά κλασσικά εμβολοφόρα αεροσκάφη της)


 Παράγονται απο την Cessna Aircraft Company, θυγατρική του ομίλου Textron, η οποία ιδρύθηκε το 1927, μια αμερικάνικη αεροπορική εταιρία με έδρα στο Wichita του Κάνσας. Να σημειώσουμε πως η εταιρία παράγει επίσης business jets αλλά αυτό που την έκανε γνωστή σε όλους μας, είναι τα μικρά εμβολοφόρα αεροσκάφη της, αυτά που λατρέψαμε όλοι μας (!!!).
Ιδρυτής της ήταν ο Clyde Cessna, ένας αγρότης απο το Rago του Κάνσας, ο οποίος έφτιαξε το δικό του αεροσκάφος και πέταξε τον Ιούνιο του 1911 ανάμεσα στο ποταμό Μισσισίπη και στα Rocky Mountains. Μάλιστα ήταν ο πρώτος που πέταξε ανάμεσα σε αυτά τα δύο σημεία.

Clyde V. Cessna

Οι πρώτες κατασκευές του Cessna έγιναν στο Enid της Οκλαχόμα, χρησιμοποιώντας ως υλικό για τα αεροσκάφη του συνδυασμό ξύλου και υφάσματος, τα οποία δοκίμαζε πετώντας τα πάνω απο αλυκές της περιοχής. Όταν όμως οι τράπεζες αρνήθηκαν να τον χρηματοδοτήσουν περαιτέρω, αυτός μετακόμισε στο Wichita. H συνεργασία του εκεί με τον Victor Roos, ως συνέταιρο, τον οδήγησαν στη δημιουργία της Cessna-Roos Aircraft Company το 1927. Ο Roos όμως, ένα μήνα μετά παραιτήθηκε πουλώντας το μερίδιό του στον Cessna, μετονομάζοντας την εταιρία σε Cessna Aircraft Company. Το πρώτο επίσημο μοντέλο της εταιρίας ήταν το Cessna DS-6, το οποίο πέρασε επιτυχώς όλα τα crash test και πήρε την πολυπόθυτη πιστοποίηση την ίδια μέρα που συνέβη το χρηματιστηριακό κράχ, στης 29 Οκτωβρίου του 1929. Δυστυχώς, η μεγάλη ύφεση που ξέσπασε, οδήγησε τη Cessna Aircraft Company το 1932 στο κλείσιμο. Παρόλα αυτά, το Cessna CR-3 έκανε τη πρώτη του πτήση το 1933, κερδίζοντας την ίδια χρονιά το American Air Race στο Σικάγο, θέτωντας έτσι νέο παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας για κινητήρες μικρότερους των 500 κυβικών ιντσών, αφού ξεπέρασε το μέσο όρο των 237 mph (=381 km/h). Αργότερα, το 1934, ανήψια του Cessna, οι Dwane και Dwight Wallace, αγόρασαν απο τον ίδιο την εταιρία, χτίζοντας τη σε αυτό που ξέρουμε σήμερα!
Το 1937, το Cessna C-37 ήταν το πρώτο υδροπλάνο Cessna, το οποίο ήταν εξοπλισμένο με Edo floats.
To 1940 η εταιρία λαμβάνει τη μεγαλύτερη παραγγελία που είχε μέχρι σήμερα, αφού υπογράφει συμβόλαιο με τον αμερικανικό στρατό για 33 ειδικά εξοπλισμένα Cessna T-50s και με την Βασιλική Πολεμική Αεροπορία του Καναδά για 180 Cessna T-50s.
Μετά το πέρας του πολέμου, το 1946, η εταιρία επιστρέφει στη παραγωγή με τα Model-120 και Model-140, εισάγοντας συχρόνως μια καινοτομία για τα τότε δεδομένα, τη χρήση του μετάλλου στις αεροπορικές κατασκυές. Μάλιστα το 1948, η αμερικάνικη Ένωση Εκπαιδευτών Πτήσεων απονέμει στο Model-140 το τίτλο: "Outstanding Plane of the Year".

Cessna 140












To 1955, η εταιρία παρουσιάζει το πρώτο της ελικόπτερο, το Cessna CH-1.
To 1956, το Cessna 172, αποσπά το τίτλο: "the most produced airplane in history".
Το Σεπτέμβριο του 1969, πραγματοποιεί τη παρθενική του πτήση το πρώτο business jet της Cessna, το Cessna Citation I.
To 1985, παύει να είναι ανεξάρτητη εταιρία, αφού αγοράσtηκε απο την General Dynamics Corporation. Τη χρονιά αυτή ξεκινά η παραγωγή του Cessna Caravan.
To 1992, με τη σειρά της η General Dynamics Corporation πουλά την Cessna στην Textron Inc.
Στα τέλη του 2007, η Cessna αγοράζει την πτωχευμένη Columbia Aircraft Company έναντι $ 26,4 εκατομμυρίων και συνεχίζει τη παραγωγή των Columbia 350 και 400 καθώς και των Cessna 350 και 400 στο εργοστάσιο της Columbia στο Bend του Όρεγκον.
Το Νοέμβριο του 2007, η Cessna  ανακοίνωσε πως τα καινούρια Cessna 162, θα κατασκευαστούν στη Λαική Δημοκρατία της Κίνας απο την Shenyang Aircraft Corporation, περικόπτωντας με αυτόν το τρόπο κατά 40% το κόστος παραγωγής του κάθε αεροσκάφους, δηλαδή κερδίζοντας
USD $ 71.000 / αεροσκάφος. Όπως καταλαβαίνετε οι αντιδράσεις των πελατών της Cessna, ήταν μεγάλες και άκρως αρνητικές, αφού όλοι έθεταν ως προβληματισμό την κινεζική ικανότητα παραγωγής (αξιοπιστία, υλικά, τεχνογνωσία,...) καθώς και την έλλειψη φιλικών σχέσεων με τις ΗΠΑ. Παρόλο τη μεγάλη προσπάθεια της Cessna να καθησυχάσει τους πελάτες της, ελάχιστοι ήταν αυτοί που την εμπιστεύτηκαν. 
Το 2009, οι επικρίσεις κατά της Cessna δεν έλλειψαν. Απο τη μια η συνέχιση της παραγωγής της στην Κίνα και απο την άλλη η απόφασή της για απόλυση μεγάλου αριθμού εργαζομένων στις ΗΠΑ.
Μεταξύ Ιανουαρίου 2009 και Σεπτεμβρίου 2010, η Cessna απέλυσε περισσότερο απο το μισό της ανθρώπινο δυναμικό, με την Textron να ανακοινώνει οτι πολλές σειρές παραγωγής θα μειωθούν σε αριθμό απ΄οτι είχε σχεδιστεί αρχικά καθώς και οι απολύσεις των εργαζομένων θα συνεχιστούν λόγω της γενικότερης παγκόσμιας οικονομικής κατάστασης. Τον Ιανουάριο του 2009 η εταιρία απέλυσε συνολικά 2.000 εργαζόμενους, ανεβάζοντας το σύνολο στα 4.600. Στις 29 Απριλίου του 2009, η Cessna έκλεισε τη μονάδα παραγωγής της στο Bend του Όρεγκον. Στις αρχές του Ιούνιο 2009, Cessna απολύει επιπλέον 700 μισθωτοί, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των απολύσεων σε 7600.  Γενικότερα, οι χρονιές που ακολουθήσαν δεν ήταν τόσο ενθαρρυτικές για την εταιρία, με τις απολύσεις να αυξάνονται, οι παραγγελίες για νέα αεροσκάφη να μειώνονται κατά 40% και γενικότερα μια χαώδης κατάσταση (οικονομική) να επικρατεί. Το πρόστιμο που της επιβλήθηκε, το Σεπτέμβριο του 2011, έναντι US $ 2.4 εκατομμυρίων για την παράλειψή της να ακολουθήσει τις προδιαγραφές διασφάλισης της ποιότητας, ήταν ένα ακόμη μεγάλο πλήγμα για την Cessna. To 2012, αποφασίζει όλα της τα αεροσκάφη να παράγονται πλήρως στη Κίνα και εκεί να γίνεται και η πιστοποίησή τους. Αυτό φαίνεται πως την οδήγησε σε θετικά αποτελέσματα, αφού τον Απρίλιο του ίδιου έτους κάνει νέες προσλήψεις σε ανθρώπινο δυναμικό αφού οι πωλήσεις αρχίζουν να αυξάνονται. 
Άς μη σταθούμε όμως σε αυτά τα δυσάρεστα γεγονότα, αλλά να αναφέρουμε κάτι που δεν ειπώθηκε πιο πάνω.
Η Cessna, τη περίοδο της άνθησής της, δηλαδή τη δεκαετία '60 και '70, προσπάθησε να διαφοροποιηθεί απο τον ανταγωνισμό, εισάγοντας καινοτομίες και τεχνολογίες, αρκετά ασυνήθιστες για την εποχή εκείνη. Για παράδειγμα, τα Para Lift & Large Fowler Flaps τα οποία αντικατέστησαν τα παλιά στενά flaps, τo Land-O-Matic το οποίο εφαρμόστηκε αρχικά στο Cessna 172 και στην ουσία πρόκειτε για ένα νέο σύστημα προσγείωσης (τρίκυκλο) το οποίο έφερε ελατήρια μετάλλων κάνοντας την απογείωση και τη προσγείωση -όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε απο την Cessna- τόσο εύκολη όσο και η οδήγηση ενός αυτοκινήτου, τα Omni Vision δηλαδή τα πίσω παράθυρα που μπήκαν σε μερικά singles Cessna, τα Cushioned Power, το Omni Flash ο λεγόμενος φάρος στην άκρη του πτερυγίου, τα Open View δηλαδή το περίβλημα του τροχού στο άνω μέρος όπου απο ορθογώνιο έγινε κωνικό (ram's horn = κέρατο κριαργιού), το νέο όργανο Quick Scan, το Nav-O-Matic το νέο σύστημα αυτόματου πιλότου των Cessna, τα Camber Lift που στην ουσία ήταν τα νέα wings που είχαν μια ελαφρά κλίση προς τα κάτω και τέλος τα Stabila Tip που στην ουσία πρόκειται για τις νέες δεξαμενές καυσίμου τις λεγόμενες 'wingtip fuel tanks' αεροδυναμικά σχεδιασμένες για καλύτερη ισορροπία και καλύτερο χειρισμό του αεροσκάφους σε ελιγμούς.


Άς δούμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός Reims Cessna F172M 

πηγή: http://www.mesogeion-aeroclub.gr/ourplane.php
Έτος κατασκευής 1973
Μεικτό βάρος 2300 lbs
Μήκος 8.22m
Εκπέτασμα πτερύγων 10.97
Μέγιστη ταχύτητα (επίπεδο θαλάσσης) 144 mph
Εμβέλεια 708 NM
Αυτονομία 5.9 hrs
Μέγιστος βαθμός ανόδου (επίπεδο θαλάσσης) 645 fpm
Επιχειρησιακή οροφή 13100 ft
Απόσταση απογείωσης 263 m
Απόσταση απογείωσης (εμπόδιο 50 ft) 465 m
Απόσταση προσγείωσης 158 m
Απόσταση προσγείωσης (εμπόδιο 50 ft) 381 m
Κενό βάρος 618 Kgr
Πτερυγικός φόρτος 64 Kgr/sq.m.
Power loading 9.32 Kgr/KW
Όρια επιταχύνσεων από +4.4 έως -1.76g
Μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα 182 mph
Maneuvering speed 112 mph
Ελάχιστη stall speed 49 mph
Χωρητικότητα δεξαμενών καυσίμου 48 gal
Προπέλα - διάμετρος Σταθερού βήματος - 75 inches
Κινητήρας - Ιπποδύναμη O-320-E2D, 150HP στις 2700 RPM


Ο κινητήρας που φορά το παραπάνω αεροσκάφος, είναι ένας Lycoming Ο-320-E2D, εσωτερικής καύσεως, τετρακύλινδρος, 320 κυβικών ιντσών, που αποδίδει 150HP στις 2.700RPM. Οι κινητήρες αυτοί είναι σχετικά απλής τεχνολογίας χωρίς πολύπλοκα μέρη και ηλεκτρονικές διατάξεις. Είναι αργόστροφοι και δεν σβήνουν εύκολα (όχι με την έννοια της βλάβης), ενώ διαθέτουν 2 σπινθηριστές σε κάθε κύλινδρο με αποτέλεσμα να διαθέτουν και 2 εντελώς αυτόνομα συστήματα ανάφλεξης (magnetos) τα οποία είναι εντελώς ανεξάρτητα από το ηλεκτρικό σύστημα του αεροπλάνου. Οι αεροπορικοί κινητήρες όπως και το σκάφος εν γένει συντηρούνται κάθε 50, 100 και 200 ώρες λειτουργίας και ανεξαρτήτως αυτών μια φορά το χρόνο (ετήσια επιθεώρηση). Στους αεροπορικούς αυτούς κινητήρες το καύσιμο που χρησιμοποιείται συνήθως είναι η πανάκριβη 100LL (low lead) των 100 οκτανίων.















Για τέλος άφησα κάτι ωραίο... κάτι που όλοι μας ξέρουμε !
Τι είναι αυτό ;
..........Για ποιό λόγο τα Cessna αγαπήθηκαν τόσο πολύ από όλους ;;;
  • Είναι αρκετά ελαφρά αεροπλάνα
  • Είναι από τα πιο εύκολα σε πτήση αεροσκάφη. Η πτήση εκτελείται με απλούς και μαλακούς χειρισμούς κοιτώντας πάντοτε 'έξω και μακριά'. 
  • Τα όργανα που υπάρχουν στο panel χρησιμεύουν συμβουλευτικά και ο πιλότος οφείλει να κοιτά στιγμιαία τις ενδείξεις και όχι συνεχόμενα. 
  • Η ναυτιλία γίνεται αναγνωρίζοντας τα σημεία του εδάφους (VFR: Visual Flight Rules) και συμβουλευτικά με κάποια βοηθητικά όργανα ναυτιλίας.
  • Η φάση της απογείωσης και της προσγείωσης δεν είναι κάτι το τρομερό που όλοι θα νόμιζαν, αφού με διάβασμα και εξάσκηση γίνεται αρκετά εύκολη.
  • Χρειάζονται μικρούς διαδρόμους απογείωσης και προσγείωσης. Έχουν αναφερθεί περιπτώσεις όπου αεροπλάνα Cessna έχουν προσγειωθεί σε λασπωμένα χωράφια μόλις στα 40μ.!!!
  • Στην περίπτωση αναγκαστικής προσθαλάσσωσης, το σκάφος επιπλέει απο 7 λεπτά έως 15 λεπτά (αναλόγως την ποσότητα καυσίμου και τον κυματισμό). Μάλιστα, έχουν αναφερθεί περιπτώσεις στις οποίες δεν υπήρχε καθόλου κυματισμός και καθόλου (από κακό σχεδιασμό πτήσης) εναπομείναν καύσιμο με αποτέλεσμα το αεροπλάνο να μην βυθιστεί ποτέ ! 
Τέλος, ένας ακόμη λόγος που αγαπήθηκαν τόσο πολύ είναι το γεγονός οτι τόσο η συντήρησή τους όσο και ναυτιλία τους (πτήση), απαιτούν μηχανικούς και πιλότους με την καθε αυτή έννοια και όχι με την έννοια των 'προγραμματιστών' που απαιτούν τα σύγρονα αεροσκάφη.
Άρα μιλάμε για ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ που προσφέρουν αυθεντική, γνήσια και vintage εμπειρία (!!!)


Cessna Sitation 4




























































 Βιβλιογραφία: 1) https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna
                         2) http://www.mesogeion-aeroclub.gr/ourplane.php
                         3) https://www.google.gr/search?hl=el&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=657&q=cessna+cockpit&oq=cessna+cock&gs_l=img.3.0.0j0i30l7j0i5i30j0i8i30.1357.3975.0.7418.11.10.0.1.1.0.202.1124.0j6j1.7.0....0...1ac.1.64.img..3.8.1130.dNDRK50V070#hl=el&tbm=isch&q=cessna

Σχόλια