" Αφιέρωμα στον Igor Sikorsky "

Igor Sikorsky ή αλλιώς ο πιονέρος του αέρα ή καλύτερα ο εφευρέτης του ελικοπτέρου! Ήταν λοιπόν ο άνθρωπος που έμελλε να αλλάξει το μέλλον της αεροπορίας.

Γεννήθηκε στις 25 Μαΐου του 1889 στο Κίεβο απο εύπωρη οικογένεια. Ο πατέρας του καθηγητής ψυχολογίας και αριστοκρατικής καταγωγής, Ιβάν Σικόρσκι και η μητέρα του γιατρός. Απο μικρή ηλικία, έδειξε το ενδιαφέρον του για τις πτήσεις, αφού χαράκτηκαν βαθιά στο μυαλό του οι διηγήσεις της μητέρας του για τις προσπάθειες του Λεονάρντο ντα Βίντσι να φτιάξει τη πρώτη πτητική μηχανή. Οι διηγήσεις αυτές συντρόφευσαν τη παιδική του ηλικία και σαν έφηβος βάλθηκε να κατορθώσει το "ακατόρθωτο" όπως ονομάστηκε εκείνη την εποχή, δηλαδή να κατασκευαστεί πτητική μηχανή που να διασχίζει τον αέρα. Επίσης, το μυθιστόρημα "Ροβήρο τον Κατακτητή" του Ιούλιου Βέρν που περιέγραφε μια πτητική μηχανή παρόμοια με το σημερινό ελικόπτερο και το επίτευγμα αργότερα των αδελφών Ράιτ αποτέλεσαν τις βάσεις πάνω στις οποίες στηρίχτηκε το ονειρό του. Έτσι λοιπόν, η επιμονή του αυτή τον οδήγησε σε θεωρητική επιτυχία μιας και σε ηλικία 12 ετών κατασκεύασε ένα μοντέλο ελικοπτέρου χρησιμοποιώντας χαρτί και μπαμπού το οποίο πετούσε. Πλέον είχε καταλάβει πως αυτό που ονειρευόταν μπορούσε τελικά να γίνει πράξη. Τριάντα χρόνια περίπου μετά, το 1939 και μετά απο πολλούς πειραματισμούς πραγματοποίησε το όνειρό του! Κατασκεύασε το πρώτο πλήρως λειτουργικό ελικόπτερο στο κόσμο, το περίφημο VS-300 (σε επόμενο άρθρο θα γίνει αφιέρωμα) χαρίζοντάς του τον τίτλο του εφευρέτη του ελικοπτέρου! Αξίζει να σημειωθεί πως το 1913 κατασκεύασε το πρώτο τετρακινητήριο αεροπλάνο και έπειτα απο πολλές απογοητεύσεις και παραίτησή του τελικά απο όλη τη προσπάθεια, τον οδήγησαν τελικά στη μεγάλη εφεύρεση του 1939. Εδώ λοιπόν επιβεβαιώνεται η γνωστή φράση: "Κάθε εμπόδιο και σε καλό".

VS-300
Άς δούμε όμως πως έφτασε στο επίτευγμα αυτό.
Αρχικά φοιτούσε στην Αυτοκρατορική Ναυτική Ακαδημία της Αγίας Πετρούπολης απο 14 ετών, την οποία όμως εγκατέλειψε για να συνεχίσει τις σπουδές του στο Παρίσι. Αργότερα, το 1907 επιστρέφει στο Κίεβο και γράφεται στο τοπικό Πολυτεχνείο στο τμήμα μηχανικής. Το όνειρο του όμως ήταν οι αιθέρες. Έτσι λοιπόν εγκαταλείπει και αυτές του τις σπουδές και επιστρέφει στο Παρίσι και φοιτεί πλέον σε σχολή αεροναυπηγικής, όπου το 1909 φοιτεί πλέον στην φημισμένη Παρισινή Σχολή Αεροναυπηγών. Το όνειρο του πλέον αρχίζει να πάιρνει σάρκα και οστά! Εκεί λοιπόν, βλέπει τις προσπάθειες πολλών αεροπλάνων να προσπαθούν να απογειωθούν και έτσι το πείσμα του μεγαλώνει! Αγοράζει λοιπόν τα πρώτα εξαρτήματα απο αεροσκάφος για να φτιάξει το δικό του ελικόπτερο. Η πρώτη του προσπάθεια έρχεται στα μέσα του 1909 όπου ο Σικόρσκι ολοκληρώνει το πρώτο του ελικόπτερο, στο οποίο μπορεί μεν η έλικα να περιστρεφόταν με μεγάλη ταχύτητα απο την άλλη δε, δεν ήταν δυνατή η άνοδός του. Απογοητευμένος καιτασκευάζει τον ίδιο χρόνο ένα διπλάνο, το οποίο κατάφερε να σταθεί στον αέρα για 12 δευτερόλεπτα. Πτητικός χρόνος ασήμαντος για τα σημερινά δεδομένα, υπερ-πολύτιμος όμως για τότε!

Μετά απο αυτή του την επιτυχία, φτιάχνει απανωτά πρωτότυπα καταφέρνει και κάνει κι άλλες σύντομες πτήσεις αλλά ταυτόχρονα και πολλές πτώσεις! Δεν το βάζει κάτω. Στις αρχές του 1910 κατασκευάζει το δεύτερο πειραματικό του ελικόπτερο, χωρίς όμως να πετύχει κάτι παραπάνω αφού είχε κι αυτό την ίδια τύχη με το πρώτο. Αντιλαμβάνεται πλέον πως η κατασκευή ελικοπτέρου αποτελεί κάτι προχωρημένο και ίσως άπιαστο για την εποχή του. Ξεκινά έτσι να ασχολείται με τα αεροπλάνα, αφού είχε αποδειχθεί πως αυτά όντως μπορούν να πετάξουν.



Έτσι, αποκτά το δίπλωμα πιλότου απο σχετική Αρχή της Ρωσίας και το 1911 παρουσιάζει το πρώτο του αεροπλάνο, το S-5, στον ρωσικό στρατό στην επίδειξη του Κιέβου με προσκεκλημμένο τον τσάρο Νικόλαο Β΄.
S-5
  Το επόμενο αερολπάνο του, το S-6A, λαμβάνει το μεγάλο βραβείο στην έκθεση αεροπορίας της Μόσχας.
S-6
Μερικά τεχνικά χαρακτηριστικά τους:
Technical data
Type S-6 S-6A S-6B
Function experimental/record biplane
Year 1911
November
1912
May
1912?
Crew 1 1 1+3 passengers
Engines 100hp Argus
Empty Weight 650kg 650kg 590kg
Maximum Weight 850/990kg 900/1100kg 917kg
Length 8.8m 9.2m 8.5m
Wing Span 11.8m 14.5/11.7m 14.9/11.9m
Wing Area 35.4m2 39.0m2 37.5m2
Speed 111km/h with 3 people 111-120km/h
106km/h with 5 people
113km/h
load 327kg


Το πρόβλημα όμως που συχνά αντιμετώπιζε, είχε να κάνει με τον κινητήρα (τα αεροπλάνα τότε διέθεταν έναν κινητήρα), αφού συχνά τον πρόδιδαν. Έτσι συνειδητοποίησε πως ένα αεροπλάνο πρέπει να έχει περισσότερους απο έναν κινητήρες για να υπάρχει περισσότερη αξιοπιστία. Όμως και μόνο στο άκουσμα ύπαρξη περισσότερων κινητήρων, φάνταζε απο αδύνατο έως τρελό. Παρόλο αυτά, κατασκευάζει ένα θηριώδες διπλάνο με τέσσερις κινητήρες (!) και τεράστιες διαστάσεις, για τη πρόβλεψη του καιρού και σύντομα παίρνει το χαρακτηρισμό -και όχι άδικα- "Μέγα". Η πρώτη του δοκιμαστική πτήση γίνεται το Μάρτιο του 1913 με μεγάλη επιτυχία αφήνοντας άφωνους αυτούς που έλεγαν πως δεν υπάρχει περίπτωση αυτός ο γίγαντας, όπως το αποκαλούσαν, να σηκωθεί απο το έδαφος. Η μεγάλη του αυτή επιτυχία, εξέπλιξε τον τσάρο ξανά και σαν δώρο για το κατόρθωμά του του χάρισε ένα ολόχρυσο ρολόι.

"Μέγας"


Όπως ήταν αναμενόμενο, αυτή του η τεράστια επιτυχία, έδωσε ώθηση στον Σικόρσκι για να κατασκευάσει τελικά ένα ακόμη μεγαλύτερο τετρακινητήριο αεροπλάνο, το "Ilya Muromets", το οποίο μάγεψε ακόμη και τους ρώσους επιτελάρχες. Ποιός φανταζόταν όμως πως το "Ilya Muromets" θα έπαιρνε μέρος και σε πόλεμο; Εξαιτίας λοιπόν της δολοφονίας του Αρχιδούκα της Αυστρίας και της ρωσικής εμπλοκής στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, το "Ilya Muromets"μετατρέπεται σε βομβαρδιστικό και σε απόλυτο όπλο κατά των γερμανικών πυρών! Άξιο θαυμασμού αποτελεί το γεγονός οτι παρόλο που τα βομβαρδιστικά του Σικόρσκι συμμετείχαν σε 400 επιχειρήσεις, μόνο ένα χτυπήθηκε απο εχθρικά πυρά! Η πολεμική συμμετοχή των βομβαρδιστικών του Σικόρσκι δεν συνεχίστηκε στην Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917, αφού ο ίδιος φοβούμενος για την αριστοκρατική του καταγωγή, εγκατέλειψε τη πατρίδα του και κατέφυγε στο Παρίσι. Όλα αυτά το καλοκαίρι του 1918. Στο παρίσι όμως, όντας γνωστός στους κύκλους της αεροπορίας για τα επιτεύγματά του ανέλαβε συμβόλαιο για παραγωγή βομβαρδιστικών αεροπλάνων απο τον αμερικάνικο στρατό! Όμως η εκεχειρία του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, οδήγησε τον Σικόρσκι να διαλύσει το συμβόλαιό του και να συνεχίσει το όνειρό του στον Νέο Κόσμο! Έτσι πιάνει δουλειά σε αμυντική βιομηχανία του Οχάιο και βοηθά στη κατασκευή ενός δυνατού βομβαρδιστικού. Όμως η λήξη του πολέμου, οδήγησε τον Σικόρσκι στο να μείνει άνεργος και χωρίς καμιά προοπτική αυτή τη φορά στη Νέα Υόρκη. Για να μπορέσει να επιβιώσει, μιας και ήταν απένταρος, δίδασκε σε ρώσους μετανάστες μαθηματικά και αστρονομία. Η αγάπη του όμως για την αεροπορία συνεχίστηκε και εκεί. Με χρήματα φίλων και ανθρώπων με αγάπη για την αεροπορία μπόρεσε να ξεκινήσει ξανά κατασκευάζοντας έτσι ένα πρωτότυπο σε ένα αχυρώνα, που του παραχώρησαν, σε φάρμα του Long Island αφού τα χρήματα δεν έφταναν για να το ολοκληρώσει. Τα χρήματα όμως που χρειαζόταν, προήλθαν απο το μεγάλο ρώσο συνθέτη Σεργκέι Ραχμάνινοφ, ο οποίος του έδωσε 5.000 δολλάρια ! Έτσι, μετά απο πολλά προβλήματα, το δικηνητήριο S-29A της χρεοκοπημένης αεροναυπηγικής εταιρίας που είχε ιδρύσει με έδρα εκείνον τον αχυρώνα αποδείχθηκε λειτουργικό και εξαιρετικά εμπορικά επιτυχημένο, αφού μπορούσε να μεταφέρει 12 - 15 επιβάτες! Η εταιρία Roscoe Turner αγόρασε το σχέδιο του και σύντομα θα εκτελούσε πτήσεις. Ο Σικόρσι αργότερα το μετέτρεψε σε αεροπλάνο ιδανικό για διάφορες χρήσεις, κάνοντάς το ακόμα και αποθήκη πούρων!
S-29A


Παρόλο τη μεγάλη του επιτυχία, η εταιρία του δεν πήγαινε καλά. Έτσι, αποφάσισε να κατασκευάσει τα δικινητήρια αμφίβια S-42, τα οποία αποδείχθηκαν "best seller" και σωτήρια, αφού τον έσωσαν απο τη βέβαιη καταστροφή. Έτσι, η Pan American Airways, αγόρασε αρκετά S-42 τα οποία τα χρησιμοποιούσε σε δρομολόγια της Κεντρικής και Λατινικής Αμερικής. Σύντομα λοιπόν, οι πωλήσεις και οι παραγγελίες ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, οδηγώντας τον Σικόρσκι στην αγορά νέας γής στο Κονέντικατ όπου έφτιαξε ολόκληρη μονάδα παραγωγής για τα  S-42.

"S-42"
Ενθουσιασμένος πλέον, προχωρά σε νέα επιτυχία και αυτή τη φορά αρκετά μεγάλη και λαμπρή για λογαριασμό τη Pan American Airways. Κατασκεύασε το μεγαλύτερο αεροσκάφος εκείνης της εποχής (αφού είχε διπλάσιες διαστάσεις απο τα υπόλοιπα) για υπερατλαντικές πτήσεις. Το American Clipper ( ή S-40), όπως το ονόμασε, έκανε τη πρώτη του πτήση στα τέλη του 1931 με πιλότο τον γνωστό Charles Lindbergh απο το Μαϊάμι της Φλώριντα στη Διώρυγα του Παναμά, χαράσσοντας έτσι μια νέα εποχή στις επιβατικές μεταφορές! Έτσι, με τη βοήθεια όλων των επόμενων Clipper που κατασκευάστηκαν, η Αμερική έγινε ηγέτης των υπερατλαντικών μεταφορών.

"S-40"

Εγκυκλοπαιδικά να αναφέρουμε οτι ο Charles Lindbergh, με τα Clipper του Σικόρσκι, καθιέρωσε 8 παγκόσμια ρεκόρ στην αεροπορία σε μόλις μία ημέρα (!!!). Επίσης με τα Clippers, έγινε η πρώτη πτήση πάνω απο τον Ειρηνικό Ωκεανό μέχρι τη Νέα Ζηλανδία και το 1937 με αεροπλάνα του Σικόρσκι συνδέθηκε Ευρώπη και Αμερική.
- Νομίζετε πως το όνειρο του Σικόρσκι όλα αυτά τα χρόνια ξεχάστηκε;
H απάντηση είναι φυσικά και όχι! απλά περίμενε τη κατάλληλη στιγμή και πλέον αυτή... είχε φτάσει.
Ξεκίνησε λοιπόν, γύρω στο 1939, ξανά να αναζητά τη λύση του μυστηρίου που σκέπαζε αυτό το άγνωστο πτητικό αντικέιμενο, αφού τα 30 χρόνια συνεχόμενης αποτυχίας πάνω σε αυτό αποτέλεσαν το "στοίχημα της ζωής του". 
Μαθαίνοντας λοιπόν απο τα λάθη του, αλλάζοντας πολλά εξαρτήματα και ρυθμίζοντας διάφορες λειτουργίες, τον οδήγησαν το 1941 να θέσει παγκόσμιο ρεκόρ πτήσης με ελικόπτερο, αφού το VS-300 έμεινε στον αέρα για 1 ώρα, 5 λεπτά και 14 δευτερόλεπτα! Δεν σταμάτησε όμως εκεί και 2 μέρες αργότερα απογείωσε το VS-300 και απο τη στεριά και απο τη θάλασσα, αφήνοντάς τους όλους άφωνους! 
Πλέον το όνειρό του όχι απλά πραγματοποιήθηκε, αλλά ήταν και η αφορμή για να τεθούν νέες βάσεις στην αεροπορία γενικότερα. Ο ίδιος αποθεώθηκε για μία ακόμη φορά και με αυτή του τη κατασκευή κατέκτησε τη κορυφή της αεροναυπηγικής! 

"VS-300"

Τα ελικόπτερα του Σικόρσκι, συμμετείχαν στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και η αεροναυπηγική του κυριαρχούσε στο τομέα κατασκευής ελικοπτέρων.
 Έτσι, το S-40 και το VS-300 αποτέλεσαν τις μεγαλύτερες παρακαταθήκες που άφησε ο Σικόρσκι για τους επόμενους...!
 Όσον αφορά τη προσωπική του ζωή, ήταν παντρεμένος στη Ρωσία αλλά λόγο της μετακίνησής του στην Αμερική αναγκάστηκε να χωρίσει. Στην Αμερική, παντρεύτηκε μια αυτοεξόριστη Ρωσίδα με την οποία απέκτησαν 4 παιδιά, τα οποία συνέχισαν τη λαμπρή πορεία του πατέρα τους ως στελέχη στην αεροναυπηγική του Σικόρσκι.
Ο Ιγκόρ Σικόρσκι, πέθανε στις 26 Οκτωβρίου 1972 "ευτυχισμένος" μιας και είχε καταφέρει τα πάντα στη ζωή του!




 

Βιβλιογραφία: 1) http://www.newsbeast.gr/portraita/arthro/745469/o-efeuretis-tou-elikopterou-igor-sikorski
                        2) http://ram-home.com/ram-old/s-6.html
                        3) http://www.aviastar.org/air/russia/sik_s-5.php
                       4)  https://www.google.gr/search?hl=el&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=657&q=igor+sikorsky&oq=IGOR+SIKO&gs_l=img.3.0.0i19l9j0i30i19.1897.4470.0.5605.9.8.0.1.1.0.247.1204.0j7j1.8.0....0...1ac.1.64.img..0.9.1208.3o5oEaZ-NOw

Σχόλια